Het is al een tijdje geleden dat Google haar Mobile First Index uitrolde. Kortom, de zoekmachine geeft nu andere zoekresultaten weer op mobiel dan op desktop. Het is dus belangrijk dat jouw website op alle apparaten werkt als je het maximale aantal gratis bezoekers uit Google wilt halen.
Voordat ik jou ga uitleggen hoe jij een vindbare website op mobiel kunt maken, heb ik een vraagje:
Voer jij vaker zoekopdrachten via Google uit op mobiel of je PC / Latop? Zet het even in de comments, ik ben erg benieuwd! 🙂
Ik zal je verklappen dat twee jaar geleden al bijna de helft van alle zoekopdrachten wereldwijd op mobiel werden gedaan. Dat ligt nu nog hoger, namelijk dik boven de 60%. Ik snap daarom wel dat jij wilt scoren op mobiel. En natuurlijk op alle andere apparaten ook. In deze blog leg ik je uit hoe jij een vindbare website maakt op mobiel.
- Waarom je vindbaar moet zijn in de mobiele index
- Hoe zorg je ervoor dat je vindbaar wordt in deze index?
- Zorg ervoor dat je mobiel vriendelijk is
- Een snelle website is van belang
- Lokale SEO
- Accelerated Mobile Pages (AMP): ja of nee?
Waarom is het belangrijk dat jouw website vindbaar is bij mobiele zoekopdrachten?
Ik kom veel websites tegen die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Soms is het zo erg, dat deze websites compleet zijn geschrapt uit de mobiele index van Google. Dat kost bezoekers, maar er zijn meer feitjes die aangeven dat dit een gemiste kans is.
- 57% van alle internetgebruikers beveelt een bedrijf niet aan als een website niet mobielvriendelijk is. (Comscore)
- Bij 80% van de smartphone gebruikers wordt de kans groter dat zij een aankoop doen op een website als deze mobielvriendelijk is (Google)
- >50% van websites die worden bezocht op mobiel worden verlaten ZONDER iets te doen op de website als de laadtijd > 3 seconden is. (Google)
- Mobiele zoekopdrachten zijn super lokaal, dus je kunt lokale bezoekers op je website krijgen als deze is geoptimaliseerd
Hoe zorg je ervoor dat je vindbaar wordt in Google’s Mobile First Index?
Ervoor zorgen dat Google je opneemt in de Mobile First Index is niet zo moeilijk. Zorg ervoor dat je niet vals speelt met Black Hat SEO en zorg ervoor dat je website het doet op mobiele apparaten. Gelukt? Gefeliciteerd! Je staat nu in de index. Maar hoe ga jij nou #1 scoren in de mobiele index van Google en meer bezoekers naar je website gebruiken? Hier komt het:
Maak je website gebruiksvriendelijk voor mobiel
Bij een Mobile First Index hoort als je het mij vraagt een Mobile First design. Kortom, een website die speciaal is gemaakt voor smartphones. Dat betekent dat je website vlekkeloos op mobiel moet werken en dat bezoekers precies kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. De layout en de navigatie spelen dus een rol, maar er zijn meer factoren die je kunt optimaliseren.

Ontwerp je website voor ‘de vinger’
Juist. Jouw bezoekers moeten met één vinger alles op de website kunnen doen. Dat betekent dat knoppen groot genoeg moeten zijn om op te klikken en dat ze niet te dicht op elkaar mogen staan. Ook de linkjes in de tekst zijn belangrijk. Je wilt natuurlijk niet dat de bezoekers op een verkeerd element klikken en gefrustreerd raken op jouw website.

Pas op met pop-ups
Pop-ups zijn snel vervelend, zeker op mobiele apparaten. Vaak werken ze slecht op mobiel, verspringen ze of kun je ze niet wegklikken. Als dat het geval is, ben je de bezoeker kwijt nog voordat ze iets op je website kunnen doen. En dat heeft slechte gevolgen voor de vindbaarheid van de website. Echter, je wilt soms wel een bericht of aanbieding laten zien wanneer iemand aan het scrollen is op je website of dreigt deze te verlaten. Dan kun je wel een pop-up gebruiken, maar let erop dat deze mobielvriendelijk is. Kortom, zorg ervoor dat:
- Het makkelijk weg geklikt kan worden
- De tekst goed leesbaar is
- De knop goed klikbaar is
- De pop-up goed past op een mobiel scherm

De juiste typografie
Heb jij ook zo’n hekel aan letters moeten vergroten op een website? Ik wel! En Google vindt dat ook vervelend. Zorg ervoor dat je een geschikte lettergrootte gebruikt voor mobiele apparaten. Een duidelijk contrast tussen titels, kopjes en reguliere tekst is hierbij wel van belang. Zo blijft de structuur duidelijk
Een aantal fouten die ik nog vaak zie, maar die je echt moet voorkomen
- Bezoekers moeten in- en uitzoomen op je website
- Content is breder dan het scherm
- Teksten zijn slecht leesbaar
- Teveel of te weinig contrast waardoor je website bij daglicht slecht te zien is
Zorg voor een snelle laadtijd van je website
Een trage website is killing en heel irritant. Dat vinden wij en dat vinden zoekmachines. Google wil dat jouw website binnen 3 seconden laadt op zowel PC als mobiel. Klinkt heel snel, toch? Maar dat valt opzich wel mee. Je moet alleen wel weten wat je doet. Weet je dit niet en is je website te traag? Dan kost het je veel bezoekers. Ze haken tijdens het wachten dan vaak al af. En als dit maar vaak genoeg gebeurt, dan kost het je posities in zoekmachines.
Er zijn een aantal zaken die zorgen voor een trage website. Ik zal de belangrijkste met je doornemen:
Afbeeldingen te groot
Afbeeldingen worden vaak zo groot geupload dat je een hele muur kunt behangen en dat terwijl hij slechts de grootte van 3 x 3 centimeter hoeft te zijn op een computerscherm. Kortom, de foto is zo’n 5mb of groter, terwijl 100kb groot genoeg was geweest. Dat betekent dat de afbeelding 50x groter is geupload dan nodig. Stel dat je op één pagina 20 afbeeldingen hebt, omdat je een webshop hebt. Dat betekent dat enkel de afbeeldingen 100mb bij elkaar zijn terwijl 2mb voldoende was. De eerste keer dat iemand jouw website bezoekt, moet er 100mb worden geladen. Dat is veel toch? Precies. Zeg maar dag tegen je website bezoeker. Zorg er dus voor dat je afbeeldingen verkleint tot de grootte die je nodig hebt en sla ze in een kwaliteit op die voldoende is voor afbeeldingen op het web.

Tip: wil je op PC een hele strakke afbeelding, maar wordt het bestand veel te groot voor mobiel? Zorg er dan voor dat je twee varianten hebt en laat de kleine versie zien op mobiel.
Geen caching gebruikt
Caching zorgt ervoor dat mensen je website sneller kunnen bezoeken, doordat er hele kleine bestandjes op in de browser van de bezoeker worden opgeslagen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat afbeeldingen bij het eerste bezoek geladen moeten worden, maar de tweede keer niet meer. Dit kan er zomaar voor zorgen dat de website 2-3 seconden sneller wordt. Je kunt je wel voorstellen dat het grote gevolgen heeft wanneer jij geen caching hebt ingesteld.
Vervuilde code waarbij veel bestanden geladen moeten worden
Wanneer een website geladen wordt, wordt er in feite een boel code ingeladen. Hoe minder code, hoe kleiner een codebestand wordt wat resulteert in een snellere laadtijd voor de website. Dat betekent dat je overbodige code wilt vermijden. Heb je code voor design (CSS) dat niet meer wordt gebruikt? Verwijderen die regels! Wanneer je gebruik maakt van WordPress, zul je moeten oppassen met het installeren van plugins. Plugins bestaan ook uit code, maar deze zullen niet geoptimaliseerd zijn voor jouw WordPress thema. Meer plugins = een tragere website.
Scoor punten met lokale SEO
Mobiele zoekopdrachten zijn vaak lokaal. Dat komt doordat smartphone gebruikers hun locatiegegevens aan hebben staan. Deze gebruikt Google om relevantere en dus lokale zoekresultaten te laten zien. Voor een lokale business kan lokale SEO daarom veel opleveren. Een aantal dingen waar je rekening mee moet houden bij lokale SEO:
- Claim je Google Bedrijfspagina
- Verwerk je locatie (stad/dorp) in je title tag
- Verwerk je locatie (stad/dorp) in html tags, tekst en afbeeldingen
- Verwerk je exacte adres en contactgegevens in structured data
Accelerated Mobile Pages (AMP) of niet?
Een grote vraag is: Moet je wel of geen AMP pagina’s op je website maken? Ik zal eerst uitleggen wat AMP betekent. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Het is een initiatief van Google om mobiele gebruikers blij te maken met een nog betere en snellere ervaring bij het bezoeken van een website.
Een AMP pagina is eigenlijk een uitgeklede versie van de pagina. De code wordt hierbij gestript wat betekent dat het design wordt geminimaliseerd en overbodige functies niet worden geladen. Dit klinkt heel eng, maar eigenlijk staat hier: jouw pagina’s worden geoptimaliseerd voor mobiele website bezoekers en je website wordt supersnel.
AMP implementeren kan veel voor je mobiele rankings betekenen, maar het kan wel tricky zijn uit te voeren. Ben je geen programmeur? Dan kun je technische ondersteuning goed gebruiken. Gelukkig zijn de specificaties goed gespecificeerd.
Let op! Ben je WordPress gebruiker? Dan kun je AMP simpel gebruiken. Met de installatie van de officiële plugin ben je met een paar klikken klaar. Wil je meer controle over het uiterlijk van je AMP pagina? Dan is deze plugin beter geschikt voor jou.
Mijn mening over AMP? Ik zeg: doen! 😉 Je ziet steeds meer AMP pagina’s in de mobiele zoekresultaten, en dat is niet zomaar.