Nieuwe website voor Delirium Café Amsterdam

01-05-2020

Voor speciaalbier café Delirium Café Amsterdam ontwikkelde wij een nieuwe website, koppelde Google Tag Manager & Analytics en zorgde ervoor dat de website beter zichtbaar werd in Google.

De opdracht

De website was net een jaar oud, maar deze was niet naar wens. Er was niet voldoende controle over het design en de website was niet flexibel genoeg. Er werd mij gevraagd een WordPress website te bouwen die goed werkt op alle apparaten (responsive) maar ook simpel aan te passen is door de kantoormedewerkers van het café. Daarnaast was het doel om meer bezoekers te krijgen vanuit Google, organische bezoekers dus. Oh en de bezoekers moeten natuurlijk wel gemeten worden én het café wilde graag meer inzicht in de offerte aanvragen die via de website .

Kort samengevat: een compleet nieuwe website, Search Engine Optimization en een Google Analytics koppeling.

De werkwijze

De stijl van de website bepalen

De website was volledig ingericht voor bierliefhebbers, maar hierdoor werd de gehele zakelijke markt een beetje genegeerd op de website. Na goed overleg met een aantal medewerkers van het Delirium Café was het duidelijk dat de website een zakelijkere uitstraling zou gaan krijgen. Hiervoor was al een huisstijl met de volgende kleuren:

#ef85b4
#ef85b4

Tijdens het overleg kwam ook naar voren dat de website visueel zou gaan worden met veel beeldmateriaal. Zo is het immers makkelijker om bier, eten en een verhuur ruimte te verkopen.

Website bouwen

Nadat de stijl bekend was, startte ik met de bouw van een aantal visuele wireframes. Eerst alleen voor de homepagina en later ook voor een aantal andere pagina’s. Toen deze werden goedgekeurd, werden de pagina’s gevuld met echte teksten en afbeeldingen. De stijl voor de custom templates was nu ook helder konden gebouwd worden. Zo moesten er een aantal pagina’s simpel te dupliceren zijn voor het café. Dus ik maakte een template voor onder andere:

  • Groepsarrangementen
  • Blogs
  • Bieren (wiki artikelen)

Teksten en afbeeldingen waren al aanwezig, wat ervoor zorgde dat de bouw van de website snel verliep.

SEO implementeren

Tijdens het bouwen van de website, werd er al rekening gehouden met een aantal basisfactoren van zoekmachine optimalisatie. Denk bij voorbeeld aan:

  • Correct gebruik van heading tags
  • Teksten werden verbeterd
  • Interne links werden aangelegd
  • Afbeeldingen werden geoptimaliseerd

Deze factoren kun je eenvoudig verwerken tijdens het opzetten van de pagina’s wat achteraf veel tijd scheelt.

Nadat alle pagina’s gebouwd waren, werd de metadata geoptimaliseerd, structured data geïmplementeerd en de website aanzienlijk versneld. Oh ja, ook werd Google AMP geïmplementeerd voor extra snelle blogs en bierpagina’s.

Metingen instellen in Google Analytics & keyword tracking in SEMrush

Uiteraard was het van belang om het aantal bezoekers en behaalde doelen de blijven meten. Evenals het effect van de nieuwe website te kunnen meten. Daarom is allereerst Google Analytics via Google Tag Manager ingesteld. Dit is bij Divi heel eenvoudig: kopieer en plak 2 stukjes code en plak deze in het integratie tabblad van Divi (Header + Footer code). Je hoeft dus niet in de code van het thema zelf te rommelen.

Website bezoekers worden gemeten, net als het aantal behaalde doelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Offerteaanvragen
  • Ingevulde contactformulieren
  • Aantal telefoontjes via de website

Zo kan er goed bijgehouden worden wat de website oplevert, maar ook wat de verschillende marketingacties opleveren.

Last but not least: keyword tracking werd ingesteld. Dit is niets meer dan het bijhouden van relevante zoektermen en de posities daarvan in Google. Dit werd gedaan met SEMrush.

Het resultaat van de nieuwe website

In het kort: meer bezoekers, meer #1 posities in Google en bijna 2x zoveel offerteaanvragen als met de oude website.

De nieuwe website leverde al snel mooie resultaten op. Pagina’s en de content hierop kon beter worden ingericht, wat er al snel voor zorgde dat Delirium Café Amsterdam hoger scoorde in Google met relevante zoektermen. Dat zorgde logischer wijs ook voor meer bezoekers op de website.

Doordat de pagina’s gebruiksvriendelijker zijn opgebouwd én er meer mogelijkheden zijn om simpel een offerteaanvraag te doen, werden er na een maand al bijna 2x zoveel aanvragen gedaan dan met de oude website.

Belangrijke tools, themes & plugins voor dit project

  • Hosting via Hulp Met Marketing
  • WordPress als CMS
  • Divi Theme als WP thema
  • Photoshop voor het verkleinen van afbeeldingen
  • Smart Crawl Pro plugin voor het verbeteren van SEO factoren
  • Smush Pro plugin voor het verkleinen van afbeeldingen
  • Custom Post Types plugin voor het bouwen van templates voor blogs, bieren en meer
  • Defender Pro plugin voor extra beveiliging op de website

Hulp nodig met je website?