Met behulp van een weergavefilter kun je binnen Google Analytics gegevens specifieker meten. Je kunt namelijk gegevens opnemen en uitsluiten waardoor je enkel de gewenste gegevens te zien krijgt. Een voorbeeld is het uitsluiten van je eigen IP-adres, zodat je een realistischer beeld krijgt van het aantal bezoekers op jouw website.
Wauw, ik heb 500 bezoekers in de eerste week dat mijn website live is! Maar…. ik heb geen filter ingezet… Heb ik echt 491 keer zelf gekeken?!
Het is wat overdreven, maar je kunt heel vaak je eigen website bekijken om verschillende redenen. Dat is juist goed, maar je wilt niet dat deze gegevens worden opgenomen. Het is namelijk geen relevante data.
Er zijn twee categorieën binnen de weergavefilters:
- Vooraf gedefinieerde filters
- Aangepaste filters
De vooraf gedefinieerde filters zijn simpel in te stellen en zijn standaard. Deze gegevens kun je hiermee opnemen/uitsluiten:
- Verkeer van een IP-adres
- Verkeer van het domein van een bedrijfsnetwerk of een internet
- Verkeer naar een ‘sub directory’. Bijvoorbeeld hulpmetmarketing.nl/diensten/
- Verkeer naar een hostnaam. Bijvoorbeeld: leden.hulpmetmarketing.nl. Deze link bestaat overigens niet hoor!
Als we gaan kijken naar aangepaste filters zijn er nog veel meer mogelijkheden. Kijk maar:

Lees hier hoe je Google Analytics zelf binnen je website kunt instellen.