Hoger in Google door Hulp Met Marketing - logo

Voice Search

17-03-2018

Voice search wordt gebruikt om online informatie op te zoeken middels spraakgestuurde zoekopdrachten. Via een virtuele assistent, zoals Google Now, Cortana (van Microsoft) of Siri (van Apple) kun je zoekwoorden inspreken in de microfoon van je mobiel, tablet of een ander device. Hierna wordt het zoekwoord opgezocht binnen de zoekmachine. Voice search is een makkelijke en snelle manier om iets op te zoeken. Zeker wanneer je je mobiel niet kunt vasthouden.

Voice Search

Voice Search en SEO

Door het goed implementeren van SEO binnen jouw website, komen mensen op jouw website terecht als ze via een zoekmachine zoeken. Dit gebeurde eerst met zoekopdrachten die in de zoekbalk getypt werden, maar tijden veranderen, ook het zoekgedrag van bezoekers. Behalve zoekwoorden intypen, wordt er steeds vaker gezocht middels voice search. De zoekopdracht hiermee worden uitgevoerd, zien er anders uit dan een getypte zoekopdracht. Een website optimaliseren en het maken van content voor voice search werkt dus ook anders.

Long tail keywords bij voice search

Tot ongeveer 2016 gebruikte men vooral korte en bondige zoektermen. Veel websites zijn dan ook nog ingesteld op deze short tail keywords. Dit soort keywords werden veelal gebruikt voor text search, maar de laatste jaren wordt er steeds vaker gezocht alsof gebruikers een vraag stellen aan zoekmachines. Zoekopdrachten worden dus langer. Deze langere zoekopdrachten worden ‘long tail keywords genoemd.

Deze long tail keywords worden gebruikt bij iedere vorm van online zoeken. Bij voice search zijn de zoekopdrachten het langst. Als je iets uitspreekt, verwoord je het meestal anders dan wanneer je iets typt. Bij het inspreken van een zoekopdracht maak je er vaak een zin van.

Stel je wil een auto kopen. Als je via text search gaat zoeken, typ je in “auto kopen”, met misschien nog je regio erachter. Ga je via voice search zoeken, dan ben je geneigd een vraag te stellen, “waar kan ik in mijn omgeving een auto kopen?”.

Bij het creëren van SEO content werd er vaak maar op 1 keyword gelet, omdat hier ook naar werd gezocht. Echter, dit is aan het veranderen. Langzamerhand maken deze short tail keywords plaats voor long tail keywords. Bij long tail keywords gebruik je meerdere woorden die met elkaar samenhangen en elkaar versterken. Hier komt het stellen van een vraag aan zoekmachines dus naar voren.

Voor SEO teksten betekent dit dat je rekening moet gaan houden met het feit dat steeds meer mensen gaan zoeken via voice search. Er moeten dus meer long tail keywords in je teksten worden verwerkt om je website SEO proof te houden.

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google kondigde op 28 mei aan dat er een nieuwe grote Algoritme update aankomt in 2021 die gericht is op de gebruikerservaring op websites: Page Experience. Google geeft al jaren signalen af dat het belangrijk is dat website bezoekers een goede ervaring hebben. Met...

Zo maak je jouw website veilig

Zo maak je jouw website veilig

De veiligheid van een website is van groot belang en wordt steeds belangrijker. Toch zijn veel websites niet veilig. Misschien is jouw website ook wel onveilig, maar geen zorgen! Na het lezen van deze blog kun je jouw website eenvoudig dicht timmeren en zorgen dat...

Instagram 2019 [Complete handleiding voor beginners]

Instagram 2019 [Complete handleiding voor beginners]

Een complete handleiding voor iedereen die helemaal nieuw is op Instagram. Instagram is een snel groeiend social media platform met ruim 4,1 miljoen gebruikers in Nederland. Maarliefst 2,1 miljoen gebruikers zijn dagelijks online met hun Instagram profiel. Voor jou...

Een goede website structuur maken is belangrijk voor SEO

Een goede website structuur maken is belangrijk voor SEO

Websites zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij. Dagelijks worden er vele websites uit de grond gestampt, waardoor het moeilijk wordt om op te vallen. Echter hebben veel hedendaagse één ding gemeen: ze hebben een slechte structuur wat heel...

Zo kies je in 2019 kleuren voor je website die bezoekers vasthouden

Zo kies je in 2019 kleuren voor je website die bezoekers vasthouden

Je kunt er maar beter in zo’n vroeg mogelijk stadium mee beginnen: kleuren kiezen voor je website. Webdesign kleuren zijn een belangrijk onderdeel van je brand. Ze komen terug in je logo, in je teksten, afbeeldingen en in het design van je website. De kleuren die je...

Handleiding lokale SEO 2019

Handleiding lokale SEO 2019

Lokale zoekmachine optimalisatie wordt steeds belangrijker. Toch hebben veel bedrijven weinig of geen aandacht besteed aan deze belangrijke marketingmaatregel. Maar hoe belangrijk is lokale SEO om je bedrijf beter bekend te maken en meer omzet te genereren? En wat is...