Voice Search

17-03-2018

Voice search wordt gebruikt om online informatie op te zoeken middels spraakgestuurde zoekopdrachten. Via een virtuele assistent, zoals Google Now, Cortana (van Microsoft) of Siri (van Apple) kun je zoekwoorden inspreken in de microfoon van je mobiel, tablet of een ander device. Hierna wordt het zoekwoord opgezocht binnen de zoekmachine. Voice search is een makkelijke en snelle manier om iets op te zoeken. Zeker wanneer je je mobiel niet kunt vasthouden.

Voice Search

Voice Search en SEO

Door het goed implementeren van SEO binnen jouw website, komen mensen op jouw website terecht als ze via een zoekmachine zoeken. Dit gebeurde eerst met zoekopdrachten die in de zoekbalk getypt werden, maar tijden veranderen, ook het zoekgedrag van bezoekers. Behalve zoekwoorden intypen, wordt er steeds vaker gezocht middels voice search. De zoekopdracht hiermee worden uitgevoerd, zien er anders uit dan een getypte zoekopdracht. Een website optimaliseren en het maken van content voor voice search werkt dus ook anders.

Long tail keywords bij voice search

Tot ongeveer 2016 gebruikte men vooral korte en bondige zoektermen. Veel websites zijn dan ook nog ingesteld op deze short tail keywords. Dit soort keywords werden veelal gebruikt voor text search, maar de laatste jaren wordt er steeds vaker gezocht alsof gebruikers een vraag stellen aan zoekmachines. Zoekopdrachten worden dus langer. Deze langere zoekopdrachten worden ‘long tail keywords genoemd.

Deze long tail keywords worden gebruikt bij iedere vorm van online zoeken. Bij voice search zijn de zoekopdrachten het langst. Als je iets uitspreekt, verwoord je het meestal anders dan wanneer je iets typt. Bij het inspreken van een zoekopdracht maak je er vaak een zin van.

Stel je wil een auto kopen. Als je via text search gaat zoeken, typ je in “auto kopen”, met misschien nog je regio erachter. Ga je via voice search zoeken, dan ben je geneigd een vraag te stellen, “waar kan ik in mijn omgeving een auto kopen?”.

Bij het creëren van SEO content werd er vaak maar op 1 keyword gelet, omdat hier ook naar werd gezocht. Echter, dit is aan het veranderen. Langzamerhand maken deze short tail keywords plaats voor long tail keywords. Bij long tail keywords gebruik je meerdere woorden die met elkaar samenhangen en elkaar versterken. Hier komt het stellen van een vraag aan zoekmachines dus naar voren.

Voor SEO teksten betekent dit dat je rekening moet gaan houden met het feit dat steeds meer mensen gaan zoeken via voice search. Er moeten dus meer long tail keywords in je teksten worden verwerkt om je website SEO proof te houden.

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress heeft onlangs versie 6.2 uitgebracht en deze heeft enkele nieuwe en verbeterde functies. In deze blogpost bespreken we de belangrijkste kenmerken van deze update en wat ze voor jou kunnen betekenen. Site editor verbeterd Een van de belangrijkste kenmerken...

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

In het digitale tijdperk waarin we leven, wordt het belang van effectieve en aantrekkelijke content steeds groter. Als bedrijf wil je opvallen in de online wereld en je doelgroep bereiken met boeiende en relevante informatie. AI Copywriting, het gebruik van...

Missie 2022: de weg naar groenere websites

Missie 2022: de weg naar groenere websites

In 2022 ga ik me met Hulp Met Marketing focussen op het ontwikkelen van groene websites: razendsnelle, lichte websites met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Dat ga ik doen door samen met andere website-experts Wordpress uit elkaar te trekken en in...

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...