Snapchat is een applicatie voor apparaten dat kan worden gebruikt om foto’s en video’s te delen met vrienden. Het unieke aan Snapchat is de manier waarop deze foto’s en video’s gedeeld worden. Je maakt een foto of video en stuurt deze naar je vrienden. Deze krijgen een bericht dat er een snap naar ze is verstuurd. Vervolgens kunnen je vrienden deze snap maar maximaal 10 seconden bekijken en daarna verdwijnt de foto of video.
Waar Instagram bijvoorbeeld wordt gebruikt om mooie foto’s en serieuze dingen op te plaatsen, wordt Snapchat vaak gebruikt om grappige en opvallende momenten mee te delen. De app is sinds het ontstaan in 2011 wel deels veranderd. Er is een verhalenfunctie toegevoegd waarin berichten kunnen worden geplaatst die mensen gedurende 24 uur kunnen openen. Ook is er een discover pagina waarin bedrijven korte advertenties kunnen plaatsen.
Snapchat inzetten als ondernemer of bedrijf
Ook als je een onderneming of bedrijf hebt, kan je gebruik maken van Snapchat. Dit social media kanaal werkt echter wel heel anders dan kanalen zoals Facebook of Twitter. Je kan mensen als vriend toevoegen door te zoeken op gebruikersnaam, telefoonnummer of persoonlijke QR code. Als je volgers op Snapchat wilt genereren, is het verstandig om op je website en bijvoorbeeld Facebookpagina aan te kondigen dat er ook een Snapchat account is van je bedrijf. Dit kan je doen met de persoonlijke QR code of door een foto te plaatsen van het Snapchat logo met je gebruikersnaam erbij.

Adverteren op Snapchat
Adverteren op Snapchat gaat ook weer net iets anders dan gebruikelijk. Als je een advertentie wilt plaatsen, dan verschijnt deze tussen de verhalen op de discover pagina of tijdens live video’s. De advertenties zijn helemaal te personaliseren en naderhand te analyseren. Net als dat een filmpje maar 10 seconden mag duren, mag ook een advertentie niet langer zijn dan dat. Het is belangrijk om er goed over na te denken hoe je een pakkend en krachtig filmpje (of foto) kunt maken met maar 10 seconden als uitgangspunt. Als iemand geïnteresseerd is in je advertentie, kan die persoon simpelweg omhoog swipen om de advertentie te openen.
Uniek contact met je klanten
Er zijn in Nederland niet heel veel bedrijven die zich wagen aan een Snapchat account. Toch is Snapchat een hele leuke en unieke manier om in contact te komen met je (potentiële) klanten. Snapchat wordt vooral gebruikt door jongeren en als dat je doelgroep is, dan kan je deze met Snapchat zeker activeren om te investeren in jouw dienst of product. Door de eenvoudige chatfunctie is het zelfs mogelijk om vragen of opmerkingen te beantwoorden die mensen hebben op je snaps.
Exclusiviteit
Mensen moeten een reden hebben om je op Snapchat te gaan volgen. De manier om dit te bereiken, is door Snapchat vooral te gebruiken voor exclusieve content. Wat dacht je van een ambassadeur die voor een dag je Snapchat overneemt. Of plaats korte foto’s en video’s van wat er behind te scenes in je bedrijf gebeurt.