Short tail keywords of zoektermen zijn zoekopdrachten die bestaan uit maximaal drie in het oog springende woorden. Gebruikers van Google gebruiken deze zoektermen om informatie op te zoeken over een bepaald onderwerp. Bij een short tail keyword kun je denken aan zoektermen als hondenvoer of zoekmachine optimalisatie. Naast deze korte kreten, worden er ook long tail keywords gebruikt. Dit zijn zoekopdrachten van drie woorden of langer. Hierbij kun je denken aan hondenvoer kopen voor kleine hondjes of lokale zoekmachine optimalisatie tips.

Short tail zoektermen zijn het levensbloed van zoekmachines. Maar welke zoekwoorden zou jij op jouw website moeten gebruiken om de meeste bezoekers aan te trekken en bovenaan Google te verschijnen? De eerste vraag die je kan opperen is: wat wil ik eigenlijk bereiken met mijn website? Meer nieuwsgierige bezoekers op je website krijgen of bezoekers aanspreken die klaar staan om bij jou te kopen of een afspraak in te plannen. Het volgende dat je moet weten bij SEO is welke zoekwoordtypen passen bij een effectieve SEO strategie en wat de rol van de zoekwoorden zijn. Een lijst met short tail zoekwoorden vormen een goed startpunt.
Veel organisch verkeer met zijn short tail zoekwoorden, maar…?
Als je heel veel bezoekers naar je website wilt verwelkomen, zijn short tail zoektermen het meest effectief om dit te doen. Het zijn de zoektermen waar veel op wordt gezocht, die breed opgevat kunnen worden door zoekmachines en waar je veel over kunt vertellen in een blog. Maar… de concurrentie op deze zoektermen is vaak ook hoog. Kortom, het zal moeilijk worden om snel op een short tail zoekterm te scoren.
Woorden toevoegen aan je short tail keyword bezorgt je meer verkeer
Het gebruik van de juiste combinatie van keywords is de belangrijk voor het succes. De juiste woorden geven meer context over jouw content (en keyword). Daarnaast sluit een dergelijk long tail keyword directer aan op de vraag van een potentiële bezoeker. Hierdoor wordt de kans op een conversie groter. Daarnaast kan het verwerken van de juiste keyword combinaties in je paginatitel voor een hogere CTR zorgen.