Responsive design

27-03-2019

Responsive-webdesign

Responsive Design betekent dat een website zo is vormgegeven dat hij zichzelf aanpast aan de grootte van een scherm door mee te schalen. De website ‘reageert’ wanneer de breedte van een browser verandert. Door het ontwikkelen van een responsive design, streeft een websitebouwer ernaar om een website te maken dat op een zo breed mogelijk scala aan apparaten goed werkt. In feite zou zo’n website vlekkeloos moeten werken op smartphones, tablets en pc’s/laptops. Dit wordt mogelijk gemaakt door te werken met breakpoints of flexibele grids en afbeeldingen. Dat laatste gebeurt met CSS3.

Waarom een Responsive Webdesign?

Dat je website werkt op zowel mobiel, tablet als pc is een must! Anders zul je veel bezoekers missen die op zoek zijn naar een antwoord via Google. Wanneer je een custom website gaat bouwen, zul je d.m.v. CSS of JavaScript moeten aangeven op welke punten je design veranderd. Je kunt ervoor zorgen dat alle elementen flexibel zijn, zodat alles schaalt naar het formaat van het scherm. Een andere optie is met code aangeven wanneer elementen moeten veranderen, bijvoorbeeld met breakpoints of apparaat detectie.

Ben je gebruiker van Phoenix of WordPress? Dikke kans dat je website dan in de basis responsive is. In het geval van WordPress kan je website responsive zijn, maar wellicht nog verre van gebruiksvriendelijk! Let erop dat je een goed Thema kiest.

Tip: zo maak je een gebruiksvriendelijke website.

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Missie 2022: de weg naar groenere websites

Missie 2022: de weg naar groenere websites

In 2022 ga ik me met Hulp Met Marketing focussen op het ontwikkelen van groene websites: razendsnelle, lichte websites met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Dat ga ik doen door samen met andere website-experts Wordpress uit elkaar te trekken en in...

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...

Een Facebook shop beginnen doe je zo

Een Facebook shop beginnen doe je zo

19 mei 2020 was een belangrijke dag voor ondernemers met een (web)winkel: Facebook lanceerde toen eindelijk hun langverwachte tool ‘Facebook Shops’. In verband met de Covid-19 crisis heeft Facebook er extra druk achter gezet om deze tool te lanceren, met de gedachte...

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met een goed inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers kun je een website aanpassen en optimaliseren. Zo zorg jij voor een betere online experience voor jouw bezoekers, wat weer resulteert in een beter online rendement. Als een bezoeker op jouw website komt,...

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Google Analytics is een gratis tool die jouw website bezoekers inzichtelijk maakt. Met de tracking software kun je eenvoudig bijhouden hoeveel bezoekers er op jouw website komen, via welke kanalen en wat het gedrag van de websitebezoekers is. Dit is mogelijk door een...