Hoger in Google door Hulp Met Marketing - logo

Nieuwsbrief opmaken bij e-mail marketing

12-08-2019

Een nieuwsbrief opmaken doe je wanneer je aan de slag gaat met e-mail marketing. Maar wanneer ga je nou aan de slag met een nieuwsbrief opmaken en hoe doe je dat?

Of je nou een zzp-er bent met een praktijk aan huis, een restauranteigenaar in hartje Amsterdam, of CEO bij een groot make-up merk met een wereldwijde branche; ieder bedrijf kan haar klanten op de hoogte houden van ontwikkelingen omtrent haar producten of diensten. Een van de mogelijkheden om deze updates te delen, is het maken van een nieuwsbrief. Hierin worden vaal aanbiedingen, bedrijfsfeitjes en producten naar voren gebracht in een regelmatige publicatie. Hoe kun je bedrijfsinformatie verpakken en wat zijn de aandachtspunten bij een goede nieuwsbrief schrijven?

Ik heb nieuws voor je: het is niet zo moeilijk..

Nieuwsbrief opmaken bij e-mail marketing

Wie, wat, waar, wanneer, waarom

Vraag jezelf ter voorbereiding van een nieuwsbrief opmaken af voor welke doelgroep je schrijft, wat je hen wil mededelen, hoe vaak je jouw klanten bericht, op welk tijdstip en waarom je deze boodschap wil overbrengen. Dit zorgt ervoor dat de lezer van jouw nieuwsbrief niet met open vragen achterblijft. Eveneens wordt er een duidelijk overzicht gecreëerd van informatie met toegevoegde waarde. Wanneer je deze vragen duidelijk hebt voor jezelf, kun je starten met het schrijven van de e-mail.

De stijl van je nieuwsbrief

Zet het belangrijkste nieuws bovenaan en maak de nieuwsbrief persoonlijk. Persoonlijk e-mails hebben vaak een hogere open-rate en converteren over het algemeen ook beter. Het is echter wel belangrijk dat je taalgebruik past bij de doelgroep. Schrijf je aan grote bedrijven, dan kan je nieuwsbrief niet altijd even persoonlijk zijn dan wanneer je je op zzp’ers richt. Het is belangrijk dat jouw boodschap duidelijk is geformuleerd en dat grammatica en spelling correct zijn. Dit maakt de nieuwsbrief intellectueel aantrekkelijker en geloofwaardiger.

Daarnaast wint originaliteit het altijd in waarde ten opzichte van een dertien-in-een-dozijn stukje.

Lay-out: De lengte van nieuws

De lengte van een nieuwsbrief hangt af van de hoeveelheid noodzakelijke informatie die vertoond moet worden. Echter willen mensen tegenwoordig zo snel mogelijk op de hoogte gehouden worden, wat inhoud dat nieuwsbrieven kort en bondig moeten zijn. In dit geval kan het een handige optie zijn bij veel nieuws vaker een brief te versturen, bijvoorbeeld wekelijks een A4’tje in plaats van een paar pagina’s elke maand. Als het mogelijk is, probeer je wekelijkse berichten dan te focussen op één onderwerp en verstuur maandelijks een samenvattende nieuwsbrief waarin je alle onderwerpen nogmaals aanstipt.

Nieuws in vorm

Om origineel te blijven en op te vallen tussen alle nieuwsbrieven die klanten al dagelijks ontvangen, moet op een handige manier de aandacht getrokken worden. Dit betekent een aantrekkelijke titel, vooral zonder het woord “nieuwsbrief” erin. Afbeeldingen kunnen een tekst meer houvast geven en door middel van dik- en schuingedrukte zinnen kan een tekst speels worden gemaakt.

Nieuwsbrief opmaken bij e-mail marketing

Veel mensen lezen onderweg naar werk of school het nieuws en daarom is het ook belangrijk rekening te houden met de maximale 600 pixelbreedte die een mobiele telefoonscherm biedt. Als laatste is het van belang dat lezers op vrijwillige basis lid zijn van jouw nieuwsbrief. Zorg ervoor dat iemand zich makkelijk kan uitschrijven om een vrij gevoel te creëren.

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Google Multisearch: Beeld en tekst combineren in één zoekopdracht

Google Multisearch: Beeld en tekst combineren in één zoekopdracht

Bijna iedereen gebruikt Google om informatie te vinden over een bepaald onderwerp. Maar wat als je niet alleen tekstuele informatie zoekt, maar ook afbeeldingen wilt zien? Voorheen moest je dan twee verschillende zoekopdrachten uitvoeren, één voor tekst en één voor...

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress heeft onlangs versie 6.2 uitgebracht en deze heeft enkele nieuwe en verbeterde functies. In deze blogpost bespreken we de belangrijkste kenmerken van deze update en wat ze voor jou kunnen betekenen. Site editor verbeterd Een van de belangrijkste kenmerken...

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

In het digitale tijdperk waarin we leven, wordt het belang van effectieve en aantrekkelijke content steeds groter. Als bedrijf wil je opvallen in de online wereld en je doelgroep bereiken met boeiende en relevante informatie. AI Copywriting, het gebruik van...

Missie 2022: de weg naar groenere websites

Missie 2022: de weg naar groenere websites

In 2022 ga ik me met Hulp Met Marketing focussen op het ontwikkelen van groene websites: razendsnelle, lichte websites met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Dat ga ik doen door samen met andere website-experts Wordpress uit elkaar te trekken en in...

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...