Meta Description

16-02-2018

De meta description is de beschrijving van een webpagina. Met ongeveer 160 karakters kun je precies aangeven waar een pagina over gaat en dat jij het antwoord hebt op de vraag van een zoeker. Dit is waardevolle informatie voor een zoekmachine én zoeker. Net als bij een title tag, is de meta description belangrijk voor de zoekresultatenpagina. Deze neemt een behoorlijk stuk ruimte in van de pagina.

Let op: Google heeft een tijdje met 320 karakters geaccepteerd in de meta description. Dit is weer teruggedraaid naar 160, maar kan de komende tijd wat blijven schommelen.

Waarom is de meta-description belangrijk?

Deze afbeelding zegt denk ik genoeg over de rol van een meta description binnen de zoekresultaten.

Meta Description

Je kunt je voorstellen dat de rol van een meta description nóg belangrijker is geworden nadat Google besloot meer karakters te gaan tonen, het aantal karakters is bijna verdubbeld! Dat betekent meer ruimte om te vertellen waar jouw pagina over gaat en je snippet in Google wordt groter.

De meta description is tevens belangrijk voor Social Media. Als een link wordt gedeeld, zie je namelijk de beschrijving van de website ook op Social Media. Kijk maar:

Meta Description

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Missie 2022: de weg naar groenere websites

Missie 2022: de weg naar groenere websites

In 2022 ga ik me met Hulp Met Marketing focussen op het ontwikkelen van groene websites: razendsnelle, lichte websites met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Dat ga ik doen door samen met andere website-experts Wordpress uit elkaar te trekken en in...

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...

Een Facebook shop beginnen doe je zo

Een Facebook shop beginnen doe je zo

19 mei 2020 was een belangrijke dag voor ondernemers met een (web)winkel: Facebook lanceerde toen eindelijk hun langverwachte tool ‘Facebook Shops’. In verband met de Covid-19 crisis heeft Facebook er extra druk achter gezet om deze tool te lanceren, met de gedachte...

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met een goed inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers kun je een website aanpassen en optimaliseren. Zo zorg jij voor een betere online experience voor jouw bezoekers, wat weer resulteert in een beter online rendement. Als een bezoeker op jouw website komt,...

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Google Analytics is een gratis tool die jouw website bezoekers inzichtelijk maakt. Met de tracking software kun je eenvoudig bijhouden hoeveel bezoekers er op jouw website komen, via welke kanalen en wat het gedrag van de websitebezoekers is. Dit is mogelijk door een...