Long Tail Keywords

15-03-2019

Long Tail Keywords zijn kort gezegd zoektermen van drie woorden of langer die men gebruikt om informatie op te zoeken via zoekmachines als Google.

Je bent geïnteresseerd geraakt in zoekmachine optimalisatie, en nu probeer je bezoekers naar je website te trekken door content te publiceren. Ergens heb je nu gelezen dat de zogenaamde ‘long tail keywords’ je kunnen helpen bij je SEO strategie. Tijd om daar meer over te leren dus! Na het lezen van dit artikel weet je alles dat je nodig hebt om met Long tail zoekwoorden meer bezoekers naar je website te trekken.

Long Tail Keywords

Wat zijn Long Tail Zoektermen

Om het zo kort mogelijk te zeggen: long tail zoektermen zijn zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden. Een fout die beginnende SEO marketeers maken, is dat zij op veel te algemene zoektermen willen ranken in Google. Die zijn vaak kort: namelijk slechts één of twee woorden lang. Deze korte zoektermen worden short tail keywords genoemd.

Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, denk je misschien dat het handig is om een artikel te schrijven genaamd ‘Schoenen kopen’. Helaas is de waarheid dat je waarschijnlijk nooit met dit artikel gaat ranken. Je site is niet oud genoeg, je hebt geen honderden backlinks naar die pagina en je content is misschien ook wel veel te dun om te ranken dit zoekwoord. Want hoeveel pagina’s bestaan er wel niet op het web die over ‘schoenen kopen’ gaan?

En dit is precies waar een long tail zoekwoord je kan helpen. Met long tail zoekwoorden kun je ondanks de competitie toch nog bezoekers naar je website trekken doordat je een veel meer specifieke vraag beantwoordt:

In plaats van een artikel getiteld ‘schoenen kopen’, schrijf je nu een artikel ‘sportieve herenschoenen kopen in Dronten’.

Natuurlijk zijn er veel minder mensen die naar deze langere variant zoeken, maar er zijn ook veel minder artikelen over geschreven. Je maakt dus een veel grotere kans om gevonden te worden door de mensen die hier wél naar zoeken. En het korte keyword ‘schoenen kopen’ zit er alsnog in.

Long Tail Keywords

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Er zijn verschillende manieren om deze te vinden. Één strategie is om in google je korte zoekterm in te typen, en te kijken naar wat er nog meer gesuggereerd wordt. Onderaan de zoekresultaten pagina staan alternatieve zoekopdrachten die google suggereert, klik hierop, en herhaal dit proces. Voor je het weet ben je terechtgekomen op zoektermen die langer zijn en waar veel minder competitie op is.

Een andere methode is om gebruik te maken van tools zoals bijvoorbeeld AnswerThePublic. Deze website is ook in het Nederlands beschikbaar en geeft je inzicht in de ‘Wie, wat, waar, wanneer en hoe’ varianten van je keyword.

Long tail keywords worden steeds belangrijker in zoekmachine optimalisatie, omdat voice search belangrijker wordt. Mensen die zoeken door tegen hun telefoon te praten, zijn meestal langer van stof, waardoor zij veel vaker op een long tail zoekterm terecht komen.

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...

Een Facebook shop beginnen doe je zo

Een Facebook shop beginnen doe je zo

19 mei 2020 was een belangrijke dag voor ondernemers met een (web)winkel: Facebook lanceerde toen eindelijk hun langverwachte tool ‘Facebook Shops’. In verband met de Covid-19 crisis heeft Facebook er extra druk achter gezet om deze tool te lanceren, met de gedachte...

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met een goed inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers kun je een website aanpassen en optimaliseren. Zo zorg jij voor een betere online experience voor jouw bezoekers, wat weer resulteert in een beter online rendement. Als een bezoeker op jouw website komt,...

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Google Analytics is een gratis tool die jouw website bezoekers inzichtelijk maakt. Met de tracking software kun je eenvoudig bijhouden hoeveel bezoekers er op jouw website komen, via welke kanalen en wat het gedrag van de websitebezoekers is. Dit is mogelijk door een...

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google kondigde op 28 mei aan dat er een nieuwe grote Algoritme update aankomt in 2021 die gericht is op de gebruikerservaring op websites: Page Experience. Google geeft al jaren signalen af dat het belangrijk is dat website bezoekers een goede ervaring hebben. Met...