Long Tail Keywords zijn kort gezegd zoektermen van drie woorden of langer die men gebruikt om informatie op te zoeken via zoekmachines als Google.
Je bent geïnteresseerd geraakt in zoekmachine optimalisatie, en nu probeer je bezoekers naar je website te trekken door content te publiceren. Ergens heb je nu gelezen dat de zogenaamde ‘long tail keywords’ je kunnen helpen bij je SEO strategie. Tijd om daar meer over te leren dus! Na het lezen van dit artikel weet je alles dat je nodig hebt om met Long tail zoekwoorden meer bezoekers naar je website te trekken.

Wat zijn Long Tail Zoektermen
Om het zo kort mogelijk te zeggen: long tail zoektermen zijn zoektermen die bestaan uit drie of meer woorden. Een fout die beginnende SEO marketeers maken, is dat zij op veel te algemene zoektermen willen ranken in Google. Die zijn vaak kort: namelijk slechts één of twee woorden lang. Deze korte zoektermen worden short tail keywords genoemd.
Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, denk je misschien dat het handig is om een artikel te schrijven genaamd ‘Schoenen kopen’. Helaas is de waarheid dat je waarschijnlijk nooit met dit artikel gaat ranken. Je site is niet oud genoeg, je hebt geen honderden backlinks naar die pagina en je content is misschien ook wel veel te dun om te ranken dit zoekwoord. Want hoeveel pagina’s bestaan er wel niet op het web die over ‘schoenen kopen’ gaan?
En dit is precies waar een long tail zoekwoord je kan helpen. Met long tail zoekwoorden kun je ondanks de competitie toch nog bezoekers naar je website trekken doordat je een veel meer specifieke vraag beantwoordt:
In plaats van een artikel getiteld ‘schoenen kopen’, schrijf je nu een artikel ‘sportieve herenschoenen kopen in Dronten’.
Natuurlijk zijn er veel minder mensen die naar deze langere variant zoeken, maar er zijn ook veel minder artikelen over geschreven. Je maakt dus een veel grotere kans om gevonden te worden door de mensen die hier wél naar zoeken. En het korte keyword ‘schoenen kopen’ zit er alsnog in.

Hoe vind je long tail zoekwoorden?
Er zijn verschillende manieren om deze te vinden. Één strategie is om in google je korte zoekterm in te typen, en te kijken naar wat er nog meer gesuggereerd wordt. Onderaan de zoekresultaten pagina staan alternatieve zoekopdrachten die google suggereert, klik hierop, en herhaal dit proces. Voor je het weet ben je terechtgekomen op zoektermen die langer zijn en waar veel minder competitie op is.
Een andere methode is om gebruik te maken van tools zoals bijvoorbeeld AnswerThePublic. Deze website is ook in het Nederlands beschikbaar en geeft je inzicht in de ‘Wie, wat, waar, wanneer en hoe’ varianten van je keyword.
Long tail keywords worden steeds belangrijker in zoekmachine optimalisatie, omdat voice search belangrijker wordt. Mensen die zoeken door tegen hun telefoon te praten, zijn meestal langer van stof, waardoor zij veel vaker op een long tail zoekterm terecht komen.