Instagram is een social media kanaal waarmee mensen foto’s en korte video’s met elkaar kunnen delen. Het is zowel een app als een website. In de app zelf kan je de foto’s en video’s bewerken met filters en andere effecten. Onder de foto kan je een (korte) toelichting plaatsen waarbij #hashtags gebruikt kunnen worden. Als je een Instagram Account hebt, zal je tijdlijn bestaan uit alleen maar foto’s en/of video’s. Je kan andere mensen volgen en op berichten reageren, maar je kan niet de berichten van anderen delen zoals dat met Facebook en Twitter kan. Technisch gezien is het delen wel mogelijk als er speciale apps voor worden gedownload, maar de standaard app bevat deze functie niet.
Instagram gebruiken als bedrijf
Instagram is en blijft een populair social media kanaal dat door veel bevolkingsgroepen gebruikt wordt. Dit maakt het ook interessant om als bedrijf gebruik te maken van dit kanaal, dat overigens onderdeel is van Facebook. Door berichten te plaatsen op dit profiel kun je een groot bereik creëren en je naamsbekendheid vergroten.
Op Instagram moet je je doelgroep aanspreken
Omdat de focus van Instagram niet ligt in het delen van lappen tekst, moeten er andere manieren worden gevonden om je doelgroep te bereiken. Dit kan voornamelijk door ervoor te zorgen dat je leuke en interessante foto’s en video’s plaatst zodat mensen je pagina willen volgen. Je moet dus waarde creëren.
Daarnaast kan het ook helpen om gebruik te maken van de functies in de app zoals het delen van je locatie of het toevoegen van hashtags zodat mensen je posts ook tegenkomen zonder dat ze je volgen. Instagram heeft ook een berichten optie voor als mensen persoonlijk een vraag willen stellen.
Tip: Maak gebruik van een unieke hashtag voor jouw bedrijf om je naamsbekendheid en herkenbaarheid te vergroten.
Adverteren
Net als met de andere mediakanalen, kan je ook met Instagram ook advertenties maken. Omdat Instagram vooral draait om foto’s en video’s, moet je niet te veel tekst in het onderschrift zetten. Beeldmateriaal spreekt mensen veel meer aan dan tekst. Een hele lap tekst waarin je je product uitlegt, zal echt niemand lezen. Een pakkende video daarentegen spreekt mensen wel aan. Houd het onderschrift van je advertentie dan ook kort en zorg ervoor dat je naar een relevante webpagina linkt. Zo kunnen de kijkers die meer info willen, meer info krijgen over jouw Instagram advertentie.
Een relatief nieuwe functie binnen adverteren is Instagram Shopping. Wanneer je een bedrijfsprofiel op Instagram hebt, kun je jouw shop installeren. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je per bericht dat je plaatst 5 producten taggen die jouw volgers direct kunnen aanschaffen. Een soort mini webshop binnnen jouw Instagram omgeving dus.
Instagram stories
De perfecte manier om een boodschap aan al jouw volgers te communiceren is door het gebruik van Instagram stories. Hierbij kun je een foto of video toevoegen die 24u zichtbaar blijft, maar wel bij al jouw volgers zichtbaar is in hun newsfeed.

Wees persoonlijk
Waar een Facebookpagina heel interessant is voor het plaatsen van langere berichten, fotoalbums, productrecensies, etc., is Instagram veel speelser en persoonlijker. Plaats hier bijvoorbeeld leuke tips en weetjes, herkenbare berichten en vooral hoge kwaliteit content. Op Facebook hoef je niet dagelijks iets te plaatsen, op Instagram is dat wel aan te raden om de user engagement hoog te houden. Wat ook kan helpen, is om Instagram te gebruiken om exclusieve content te plaatsen die niet op je website of Facebookpagina te zien zijn.
De Instagram app is veelzijdiger dan de site
Een opvallend iets aan Instagram is dat de website vrijwel nutteloos is. De functionaliteit van de website is beperkt tot het bekijken van een account. Het plaatsen van berichten en directe berichten versturen naar andere accounts kan enkel en alleen via de app.