Heatmap

07-07-2020

Een heatmap is een datavisualisatietechniek die inzicht geeft in gebeurtenissen op bijvoorbeeld een website. De variatie in kleur geeft aan hoe vaak een specifieke gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

In het geval van een website, geven heatmaps veel informatie die helpen bij het optimaliseren van de website. Je kunt namelijk:

  • Bijhouden hoe vaak er op elementen geklikt wordt
  • Welke elementen het meeste onder de aandacht van bezoekers komen
  • Hoe bezoekers bewegen over jouw website
  • Hoe ver bezoekers scrollen op een webpagina

Er zijn verschillende populaire tools die heatmaps aanbieden, zoals Hotjar, Crazy Egg en Matomo. Je kunt gratis starten met het aanmaken van heatmaps om te zien of de data die je kunt verzamelen, bruikbaar is voor jou.

Welke soorten heatmaps zijn er?

Er zijn verschillende soorten heatmaps die je kunt gebruiken om het gedrag van website bezoekers te meten:

  • Klik heatmap: hiermee krijg je inzicht in waar jouw bezoekers op klikken. Zo kun je zien hoe bezoekers navigeren, maar ook welke elementen jouw bezoekers als klikbaar beschouwen. Zo kun je de gebruikersvriendelijkheid van jouw website verbeteren en conversies optimaliseren.
  • Scroll heatmap: met deze heatmap kun je zien hoe ver de bezoekers vans jouw website scrollen op een pagina. Je krijgt hiermee inzicht in het percentage bezoekers dat een sectie heeft bereikt. Zo kun je bepalen waar je de belangrijkste informatie op de pagina moet plaatsen.
  • Beweging heatmap: hiermee leg je de focus van iedere bezoeker vast. Je kunt namelijk zien hoe er op een pagina wordt bewogen met een muis. Deze soort heatmap lijkt erg op de eye-tracking methode.

Hoe stel je een heatmap in binnen je website?

Bij de meeste aanbieders kun je heatmaps eenvoudig instellen door een stukje code in de

van jouw website te plaatsen. Eenvoudig kopiëren en plakken dus. Maak je gebruik van WordPress? Dan zijn er aanbieders, zoals Hotjar, die een gratis plugin hebben ontwikkeld. Daarmee kun je de gewenste heatmaps nog eenvoudiger configureren.

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress heeft onlangs versie 6.2 uitgebracht en deze heeft enkele nieuwe en verbeterde functies. In deze blogpost bespreken we de belangrijkste kenmerken van deze update en wat ze voor jou kunnen betekenen. Site editor verbeterd Een van de belangrijkste kenmerken...

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

In het digitale tijdperk waarin we leven, wordt het belang van effectieve en aantrekkelijke content steeds groter. Als bedrijf wil je opvallen in de online wereld en je doelgroep bereiken met boeiende en relevante informatie. AI Copywriting, het gebruik van...

Missie 2022: de weg naar groenere websites

Missie 2022: de weg naar groenere websites

In 2022 ga ik me met Hulp Met Marketing focussen op het ontwikkelen van groene websites: razendsnelle, lichte websites met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Dat ga ik doen door samen met andere website-experts Wordpress uit elkaar te trekken en in...

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...