Headings

19-02-2018

Headings zjin html elementen waarmee je kopjes kunt maken binnen een webpagina. Hiermee kun je een duidelijke structuur creëren zodat de bezoeker de inhoud van een pagina beter snapt. Een heading kan zo worden gemaakt:

< h1 >Naam van het kopje< / h1 >

Verwijder wel even de spaties tussen de haakjes en h1, dit moet aan elkaar zijn geschreven. Als ik dit nu zou doen, zie je het kopje wel en de code hier van, dus vandaar doe ik het even zo. 

Er is een belangrijke regel bij het gebruiken van headings, namelijk: een heading 1 mag maar één keer per pagina worden gebruikt. Waarom? Simpel! Zie jouw website als een boek. Deze heeft een titel, hoofdstukken en paragrafen. Een pagina op jouw website kun je zien als een hoofdstuk. Binnen een boek is er maar één hoofdstuk 1, toch? De verdere kopjes die je tegenkomt binnen dat hoofdstuk zijn paragrafen. Zo werkt het ook met headings. Heading 1 is de titel van het hoofdstuk, heading 2 wordt dan een paragraaf, heading 3 een subparagraaf en zo verder.

Headings versimpeld

  • Heading 1: Hoofdstuk 1, hoofdstuk 2, hoofdstuk 3 …
  • Heading 2: Hoofdstuk 1.1, hoofdstuk 1.2, hoofdstuk 1.3
  • Heading 3: Hoofdstuk 1.1.1, hoofdstuk 1.1.2, hoofdstuk 1.1.3
  • … Dit gaat tot en met heading 6, in de code dus < h6 >

Het voordeel van headings op een goede manier gebruiken, is dat zowel zoekmachines als gebruikers de inhoud van een pagina beter gaan begrijpen. 

Zo maak je gebruik van headings

  • Maak de heading 1 gelijk aan de titel van de pagina mits dit relevant en gepast is. Bij blogs kan dit bijvoorbeeld goed.
  • Gebruik het belangrijkste keyword in heading 1
  • Gebruik heading 2’s om dieper op het onderwerp in te gaan
  • Gebruik ondersteunende keywords en het belangrijkste keyword afwisselend in heading 2’s

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...

Een Facebook shop beginnen doe je zo

Een Facebook shop beginnen doe je zo

19 mei 2020 was een belangrijke dag voor ondernemers met een (web)winkel: Facebook lanceerde toen eindelijk hun langverwachte tool ‘Facebook Shops’. In verband met de Covid-19 crisis heeft Facebook er extra druk achter gezet om deze tool te lanceren, met de gedachte...

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met een goed inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers kun je een website aanpassen en optimaliseren. Zo zorg jij voor een betere online experience voor jouw bezoekers, wat weer resulteert in een beter online rendement. Als een bezoeker op jouw website komt,...

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Google Analytics is een gratis tool die jouw website bezoekers inzichtelijk maakt. Met de tracking software kun je eenvoudig bijhouden hoeveel bezoekers er op jouw website komen, via welke kanalen en wat het gedrag van de websitebezoekers is. Dit is mogelijk door een...

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google kondigde op 28 mei aan dat er een nieuwe grote Algoritme update aankomt in 2021 die gericht is op de gebruikerservaring op websites: Page Experience. Google geeft al jaren signalen af dat het belangrijk is dat website bezoekers een goede ervaring hebben. Met...