Headings

19-02-2018

Headings zjin html elementen waarmee je kopjes kunt maken binnen een webpagina. Hiermee kun je een duidelijke structuur creëren zodat de bezoeker de inhoud van een pagina beter snapt. Een heading kan zo worden gemaakt:

< h1 >Naam van het kopje< / h1 >

Verwijder wel even de spaties tussen de haakjes en h1, dit moet aan elkaar zijn geschreven. Als ik dit nu zou doen, zie je het kopje wel en de code hier van, dus vandaar doe ik het even zo. 

Er is een belangrijke regel bij het gebruiken van headings, namelijk: een heading 1 mag maar één keer per pagina worden gebruikt. Waarom? Simpel! Zie jouw website als een boek. Deze heeft een titel, hoofdstukken en paragrafen. Een pagina op jouw website kun je zien als een hoofdstuk. Binnen een boek is er maar één hoofdstuk 1, toch? De verdere kopjes die je tegenkomt binnen dat hoofdstuk zijn paragrafen. Zo werkt het ook met headings. Heading 1 is de titel van het hoofdstuk, heading 2 wordt dan een paragraaf, heading 3 een subparagraaf en zo verder.

Headings versimpeld

  • Heading 1: Hoofdstuk 1, hoofdstuk 2, hoofdstuk 3 …
  • Heading 2: Hoofdstuk 1.1, hoofdstuk 1.2, hoofdstuk 1.3
  • Heading 3: Hoofdstuk 1.1.1, hoofdstuk 1.1.2, hoofdstuk 1.1.3
  • … Dit gaat tot en met heading 6, in de code dus < h6 >

Het voordeel van headings op een goede manier gebruiken, is dat zowel zoekmachines als gebruikers de inhoud van een pagina beter gaan begrijpen. 

Zo maak je gebruik van headings

  • Maak de heading 1 gelijk aan de titel van de pagina mits dit relevant en gepast is. Bij blogs kan dit bijvoorbeeld goed.
  • Gebruik het belangrijkste keyword in heading 1
  • Gebruik heading 2’s om dieper op het onderwerp in te gaan
  • Gebruik ondersteunende keywords en het belangrijkste keyword afwisselend in heading 2’s

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Google Multisearch: Beeld en tekst combineren in één zoekopdracht

Google Multisearch: Beeld en tekst combineren in één zoekopdracht

Bijna iedereen gebruikt Google om informatie te vinden over een bepaald onderwerp. Maar wat als je niet alleen tekstuele informatie zoekt, maar ook afbeeldingen wilt zien? Voorheen moest je dan twee verschillende zoekopdrachten uitvoeren, één voor tekst en één voor...

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress heeft onlangs versie 6.2 uitgebracht en deze heeft enkele nieuwe en verbeterde functies. In deze blogpost bespreken we de belangrijkste kenmerken van deze update en wat ze voor jou kunnen betekenen. Site editor verbeterd Een van de belangrijkste kenmerken...

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

In het digitale tijdperk waarin we leven, wordt het belang van effectieve en aantrekkelijke content steeds groter. Als bedrijf wil je opvallen in de online wereld en je doelgroep bereiken met boeiende en relevante informatie. AI Copywriting, het gebruik van...

Missie 2022: de weg naar groenere websites

Missie 2022: de weg naar groenere websites

In 2022 ga ik me met Hulp Met Marketing focussen op het ontwikkelen van groene websites: razendsnelle, lichte websites met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Dat ga ik doen door samen met andere website-experts Wordpress uit elkaar te trekken en in...

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...