Gebruiksvriendelijke URL

17-02-2018

Een gebruiksvriendelijke URL betekent dat een link duidelijk is en dat er een begrijpbare structuur in zit. Als je kijkt naar de URL die ik heb gebruikt voor deze pagina, snap je waarschijnlijk wat ik bedoel een gebruiksvriendelijke URL. Ik zal hem voor je ontleden: https://hulpmetmarketing.nl/marketing-kennisbank/seo/gebruiksvriendelijke-url/.

  • Het start met mijn domeinnaam, hulpmetmarketing.nl
  • marketing-kennisbank/  geeft aan dat je aan het bladeren bent binnen mijn kennisbank omtrent marketing
  • seo/ is de categorie binnen marketing kennisbank
  • gebruiksvriendelijke-url/ is het artikel dat je nu aan het lezen bent

Dit is prima te begrijpen, toch? Dat vinden zoekmachines dus ook. Google kan op deze manier mijn site structuur snel in kaart brengen en content aan elkaar linken. Je ziet ook wel eens anders… Er zijn nog veel website waarbij je een URL ziet in deze vorm: https://voorbeeld.nl/188fh3386dg783d. Say what?! Hier snap ik helemaal niks van, maar een zoekmachine dus ook niet.

Maak de URL zo relevant en simpel mogelijk. Zo begrijpen jouw bezoekers waar ze zijn en kunnen zoekmachines jouw site structuur snel in kaart brengen.

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Missie 2022: de weg naar groenere websites

Missie 2022: de weg naar groenere websites

In 2022 ga ik me met Hulp Met Marketing focussen op het ontwikkelen van groene websites: razendsnelle, lichte websites met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Dat ga ik doen door samen met andere website-experts Wordpress uit elkaar te trekken en in...

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...

Een Facebook shop beginnen doe je zo

Een Facebook shop beginnen doe je zo

19 mei 2020 was een belangrijke dag voor ondernemers met een (web)winkel: Facebook lanceerde toen eindelijk hun langverwachte tool ‘Facebook Shops’. In verband met de Covid-19 crisis heeft Facebook er extra druk achter gezet om deze tool te lanceren, met de gedachte...

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met een goed inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers kun je een website aanpassen en optimaliseren. Zo zorg jij voor een betere online experience voor jouw bezoekers, wat weer resulteert in een beter online rendement. Als een bezoeker op jouw website komt,...

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Google Analytics is een gratis tool die jouw website bezoekers inzichtelijk maakt. Met de tracking software kun je eenvoudig bijhouden hoeveel bezoekers er op jouw website komen, via welke kanalen en wat het gedrag van de websitebezoekers is. Dit is mogelijk door een...