Facebook

01-06-2018

Facebook is een populair social media kanaal met zo’n 2,2 miljard gebruikers, dat betekent dat 1 op de 7 mensen ter wereld hier een account op heeft. Het is een perfect kanaal om jouw doelgroep te bereiken, volgers op te bouwen en je bekendheid te vergroten.

Een Facebookaccount voor je onderneming

Facebook is niet alleen voor persoonlijk gebruik zoals je waarschijnlijk al weet. Iedere dag zie je berichten- en advertenties van bedrijven op Facebook. Dat kun jij ook doen. Zo kunnen gebruikers je bedrijfspagina ‘leuk vinden’ en volgen wat jouw bedrijf uitvoert.

Een Facebook bedrijfspagina biedt meerdere voordelen:

  • Simpel en snelle interactie met jouw doelgroep en potentiële klanten
  • Een band opbouwen met jouw volgers
  • Je naamsbekendheid vergroten
  • Gericht adverteren

Interactie met klanten

Met Facebook heb je intiemer klantcontact dan via bijvoorbeeld een website. Je kan rechtstreeks reageren op reacties van je volgers en inhaken op wat er gezegd wordt. Deze interactie zorgt er ook voor dat je makkelijker bent om te benaderen, maar ook voor vertrouwen. Via Facebook Messenger kunnen mensen eenvoudig vragen stellen en als je ze snel beantwoord zorgt dit voor een positieve gebruikerservaring.

Door interactie te hebben met je volgers bouw je een band op.

Advertenties maken via Facebook

Adverteren via Facebook is iets dat bijna iedere grote ondernemer doet. Het kan dan ook erg winstgevend zijn of veel leads genereren. Je kunt een bericht promoten of een advertentie campagne opzetten. In beiden gevallen kun je tegen betaling precies de mensen bereiken die jij wilt bereiken op de juiste tijdstippen. Er zijn veel personalisatie mogelijkheden. Dit zorgt bij aanvang wel voor verwarring en extra uitdaging, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je er veel uit halen.

Tip: Als je van te voren weet dat je een advertentie wilt maken, zet dan een campagne op via Facebook businessmanager. Zo zul je een groter bereik krijgen dan wanneer je op ‘bericht promoten’ klikt.

Welke berichten werken het beste op Facebook?

Een Facebookpagina beheer je niet zomaar. Je moet goed nadenken over welke content je plaatst. De berichten die je plaatst moeten zorgen voor betrokkenheid en een ver bereik. Er zijn een aantal zaken van belang bij het opstellen van een Facebook bericht.

Kort maar krachtig

Een goed bericht is kort en leest makkelijk weg. Probeer met een paar regels je boodschap over te brengen, anders haken mensen af.

Speel in op de emotie

Mensen vinden het fijn als een bedrijf haar menselijke kant laat zien. Speel daarom ook af en toe in op de emotie en actualiteit. Reageer bijvoorbeeld op een nieuwsbericht dat aansluit bij je bedrijf. Of zorg ervoor dat je berichten herkenbaar zijn voor je doelgroep. In een grappige en herkenbare post taggen mensen vaak hun vrienden of delen ze het bericht waardoor het meer mensen bereikt.

Zorg voor beeldmateriaal of links

Alleen maar tekst is ook zo saai, mensen willen graag ergens naar kijken. Een leuke video of grappige foto zorgen ervoor dat je bericht meer aandacht trekt. Ook het delen van links werkt goed. Dit draagt tevens bij aan de vindbaarheid van jouw website.

Gebruik als het even kan geen stockfoto’s, maar gebruik je eigen filmpjes of foto’s om zo je bericht persoonlijker te maken.

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Google Multisearch: Beeld en tekst combineren in één zoekopdracht

Google Multisearch: Beeld en tekst combineren in één zoekopdracht

Bijna iedereen gebruikt Google om informatie te vinden over een bepaald onderwerp. Maar wat als je niet alleen tekstuele informatie zoekt, maar ook afbeeldingen wilt zien? Voorheen moest je dan twee verschillende zoekopdrachten uitvoeren, één voor tekst en één voor...

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress heeft onlangs versie 6.2 uitgebracht en deze heeft enkele nieuwe en verbeterde functies. In deze blogpost bespreken we de belangrijkste kenmerken van deze update en wat ze voor jou kunnen betekenen. Site editor verbeterd Een van de belangrijkste kenmerken...

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

In het digitale tijdperk waarin we leven, wordt het belang van effectieve en aantrekkelijke content steeds groter. Als bedrijf wil je opvallen in de online wereld en je doelgroep bereiken met boeiende en relevante informatie. AI Copywriting, het gebruik van...

Missie 2022: de weg naar groenere websites

Missie 2022: de weg naar groenere websites

In 2022 ga ik me met Hulp Met Marketing focussen op het ontwikkelen van groene websites: razendsnelle, lichte websites met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Dat ga ik doen door samen met andere website-experts Wordpress uit elkaar te trekken en in...

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...