Facebook

01-06-2018

Facebook is een populair social media kanaal met zo’n 2,2 miljard gebruikers, dat betekent dat 1 op de 7 mensen ter wereld hier een account op heeft. Het is een perfect kanaal om jouw doelgroep te bereiken, volgers op te bouwen en je bekendheid te vergroten.

Een Facebookaccount voor je onderneming

Facebook is niet alleen voor persoonlijk gebruik zoals je waarschijnlijk al weet. Iedere dag zie je berichten- en advertenties van bedrijven op Facebook. Dat kun jij ook doen. Zo kunnen gebruikers je bedrijfspagina ‘leuk vinden’ en volgen wat jouw bedrijf uitvoert.

Een Facebook bedrijfspagina biedt meerdere voordelen:

  • Simpel en snelle interactie met jouw doelgroep en potentiële klanten
  • Een band opbouwen met jouw volgers
  • Je naamsbekendheid vergroten
  • Gericht adverteren

Interactie met klanten

Met Facebook heb je intiemer klantcontact dan via bijvoorbeeld een website. Je kan rechtstreeks reageren op reacties van je volgers en inhaken op wat er gezegd wordt. Deze interactie zorgt er ook voor dat je makkelijker bent om te benaderen, maar ook voor vertrouwen. Via Facebook Messenger kunnen mensen eenvoudig vragen stellen en als je ze snel beantwoord zorgt dit voor een positieve gebruikerservaring.

Door interactie te hebben met je volgers bouw je een band op.

Advertenties maken via Facebook

Adverteren via Facebook is iets dat bijna iedere grote ondernemer doet. Het kan dan ook erg winstgevend zijn of veel leads genereren. Je kunt een bericht promoten of een advertentie campagne opzetten. In beiden gevallen kun je tegen betaling precies de mensen bereiken die jij wilt bereiken op de juiste tijdstippen. Er zijn veel personalisatie mogelijkheden. Dit zorgt bij aanvang wel voor verwarring en extra uitdaging, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je er veel uit halen.

Tip: Als je van te voren weet dat je een advertentie wilt maken, zet dan een campagne op via Facebook businessmanager. Zo zul je een groter bereik krijgen dan wanneer je op ‘bericht promoten’ klikt.

Welke berichten werken het beste op Facebook?

Een Facebookpagina beheer je niet zomaar. Je moet goed nadenken over welke content je plaatst. De berichten die je plaatst moeten zorgen voor betrokkenheid en een ver bereik. Er zijn een aantal zaken van belang bij het opstellen van een Facebook bericht.

Kort maar krachtig

Een goed bericht is kort en leest makkelijk weg. Probeer met een paar regels je boodschap over te brengen, anders haken mensen af.

Speel in op de emotie

Mensen vinden het fijn als een bedrijf haar menselijke kant laat zien. Speel daarom ook af en toe in op de emotie en actualiteit. Reageer bijvoorbeeld op een nieuwsbericht dat aansluit bij je bedrijf. Of zorg ervoor dat je berichten herkenbaar zijn voor je doelgroep. In een grappige en herkenbare post taggen mensen vaak hun vrienden of delen ze het bericht waardoor het meer mensen bereikt.

Zorg voor beeldmateriaal of links

Alleen maar tekst is ook zo saai, mensen willen graag ergens naar kijken. Een leuke video of grappige foto zorgen ervoor dat je bericht meer aandacht trekt. Ook het delen van links werkt goed. Dit draagt tevens bij aan de vindbaarheid van jouw website.

Gebruik als het even kan geen stockfoto’s, maar gebruik je eigen filmpjes of foto’s om zo je bericht persoonlijker te maken.

Hulp nodig met je website?

Recente blogs

Een Facebook shop beginnen doe je zo

Een Facebook shop beginnen doe je zo

19 mei 2020 was een belangrijke dag voor ondernemers met een (web)winkel: Facebook lanceerde toen eindelijk hun langverwachte tool ‘Facebook Shops’. In verband met de Covid-19 crisis heeft Facebook er extra druk achter gezet om deze tool te lanceren, met de gedachte...

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met een goed inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers kun je een website aanpassen en optimaliseren. Zo zorg jij voor een betere online experience voor jouw bezoekers, wat weer resulteert in een beter online rendement. Als een bezoeker op jouw website komt,...

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Google Analytics is een gratis tool die jouw website bezoekers inzichtelijk maakt. Met de tracking software kun je eenvoudig bijhouden hoeveel bezoekers er op jouw website komen, via welke kanalen en wat het gedrag van de websitebezoekers is. Dit is mogelijk door een...

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google kondigde op 28 mei aan dat er een nieuwe grote Algoritme update aankomt in 2021 die gericht is op de gebruikerservaring op websites: Page Experience. Google geeft al jaren signalen af dat het belangrijk is dat website bezoekers een goede ervaring hebben. Met...

Zo maak je jouw website veilig

Zo maak je jouw website veilig

De veiligheid van een website is van groot belang en wordt steeds belangrijker. Toch zijn veel websites niet veilig. Misschien is jouw website ook wel onveilig, maar geen zorgen! Na het lezen van deze blog kun je jouw website eenvoudig dicht timmeren en zorgen dat...

Instagram 2019 [Complete handleiding voor beginners]

Instagram 2019 [Complete handleiding voor beginners]

Een complete handleiding voor iedereen die helemaal nieuw is op Instagram. Instagram is een snel groeiend social media platform met ruim 4,1 miljoen gebruikers in Nederland. Maarliefst 2,1 miljoen gebruikers zijn dagelijks online met hun Instagram profiel. Voor jou...