verstuurd kunnen worden tussen verschillende Facebook profielen. Dit kan in de vorm van tekstberichten, maar ook audio, video en internet-bellen. Facebook Messenger is te gebruiken via de website van het chatplatform en die van Facebook, maar ook via de app voor Android en ios.
In de afgelopen jaren is er veel ontwikkeld aan Messenger. Zo kun je nu chatten in groepsverband, stickers sturen, gamen met vrienden, betalingen uitvoeren en Messenger Chatbots integreren. Daarnaast kun je simpel een locatie delen voor wanneer je op weg bent naar een afspraak en is er de mogelijkheid om merken- en bedrijven te ontdekken.
Facebook Messenger voor bedrijven
Hoewel het platform bij aanvang voornamelijk werd gebruikt om te chatten met vrienden, zijn er nu ook steeds meer bedrijven die het inzetten. Er zijn vele succesvolle voorbeelden van bedrijven die hun volledige klantenservice op Messenger hebben gezet. Dit zorgt voor minder telefoontjes en e-mails, omdat het een snelle en simpele manier is om contact te hebben met klanten.
Het mooiste aan Messenger is dat een groot gedeelte geautomatiseerd kan worden. Hiermee bedoel ik dat je een grote hoeveelheid standaard vragen kunt invoeren en de bijpassende antwoorden. Zo kunnen bezoekers een vraag kiezen en krijgen zij direct antwoord. Voor de bezoeker geeft dit een vlekkeloze en persoonlijke ervaring en je hoeft zelf als bedrijf eigenlijk niks te doen. Dit kan zelfs nog zonder dat je een chatbot hoeft te maken.
Help bezoekers en klanten zonder steeds antwoord te hoeven geven: een snelle klantenservice, terwijl je zelf doorwerkt aan je bedrijf.
Verder kan Messenger goed gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Naast advertenties tonen in het platform, kun je een gesprek aangaan met bezoekers en waardevolle data verzamelen. Door goed getimede berichten, de juiste vragen te stellen en het goede antwoord te hebben, kunnen je conversieratio’s door het dak schieten.