De Click Through Rate (CTR) staat voor het doorklikpercentage: het percentage gebruikers dat klikt op een specifieke link. Elke marketeer of website beheerder komt op een gegeven moment de term Click Through Rate (CTR) tegen. Men begrijpt meestal direct dat dit een belangrijke factor is binnen zoekmachine optimalisatie, maar wat CTR precies betekent en hoe je het naar je hand kunt zetten, daarover bestaan nog enige vragen. Die vragen worden hier beantwoord:
De Click Through Rate is eigenlijk niets anders dan de ratio van mensen die op een link klikken versus het totale aantal impressies dat die link krijgt (dus hoe vaak de link wordt gezien)
Als honderd mensen je link zien en drie daarvan er ook daadwerkelijk op klikken, is je Click Through Rate 3%. Die link kan een advertentie zijn, maar bijvoorbeeld ook jouw website op de zoekresultatenpagina van Google. Zo is Click Through Rate een belangrijke factor in de hoeveelheid traffic die je naar je website weet te trekken.

Ook in e-mailmarketing wordt gewerkt met Click Through Rate. In e-mailmarketing zijn er eigenlijk twee Click Through Rate statistieken:
- In de eerste plaats gaat het om het aantal mensen dat de e-mail heeft gekregen en deze ook daadwerkelijk opent.
- De tweede Click Through Rate statistiek hierbij is het aantal keren dat er is doorgeklikt naar een website die in de e-mail wordt genoemd, versus het aantal keren dat de mail is geopend.
Wat is een normale Click Through Rate voor organische Google searches (SEO)?
Hoe vaak gebruikers doorklikken als ze jouw pagina zien in de ‘Search Engine Result Pages’ (SERP’s) van Google, hangt af van hoe hoog je staat op de pagina.
Websites die op een bepaalde zoekterm op #1 ranken in Google, hebben een gemiddelde Click Through Rate van iets minder dan 30%. Positie 2 in Google geeft je een gemiddelde Click Through Rate van ongeveer 15% en op de derde positie is dit nog maar 10%. Zoals je kunt zien, neemt de Click Through Rate in Google enorm af naarmate je positie in de SERP’s lager wordt. Als je op de tiende plaats rankt in Google, is je Click Through Rate al afgenomen naar gemiddeld 1%.
Interessant genoeg stijgt de Click Through Rate weer een beetje vanaf de elfde positie tot en met de twintigste positie in Google. De Click Through Rate op positie twintig is bijna 3%.
Hoe verbeter je de Click Through rate naar je website?
Omdat de Click Through Rate zo bepalend is voor hoeveel traffic je krijgt, besteden SEO marketeers onwijs veel aandacht aan het verbeteren van de Click Through Rate. Maar hoe verbeter je die Click through Rate nou precies? Het begint bij het begrijpen van de ‘user intent’: met welke reden zoekt iemand in Google op de keyword waar jij op rankt?
Als je dit eenmaal begrijpt, kun je drie dingen optimaliseren:
- De Titel van je pagina (Title Tag)
- De Beschrijving van je pagina (Meta Description)
- Rich Snippets

Zorg dat de titel van bericht niet alleen duidelijk beschrijft waar je bericht over gaat, maar laat hem ook uitnodigend zijn om erop te klikken. Er zijn meerdere SEO studies gedaan naar welke elementen in de titel van je bericht de Click Through Rate verhogen. Zo doen getallen het doorgaans goed, bijvoorbeeld een jaartal of een structuur als ‘de 11 beste …’.
Ook kun je de tekst optimaliseren die onder je titel zichtbaar is in de SERP’s. In WordPress kun je de box waarin je deze beschrijving kunt optimaliseren vinden onderaan je ‘edit page’ pagina. De Yoast plugin kan je hier ook goed bij helpen. Optimaliseer deze tekst door duidelijk te maken aan de lezer dat jouw artikel echt zijn vraag beantwoordt. geef een gedeelte van de informatie, maar niet alles, zodat de gebruiker door moet klikken om de gehele vraag beantwoord te krijgen.
Tot slot kun je met zogeheten ‘Rich Snippets’ elementen toevoegen zoals een sterren-rating. Deze worden ook getoond in Google. En zijn veel plugins te vinden die je kunnen helpen om Rich Snippets aan je artikelen toe te voegen.
Dit zijn de drie belangrijkste elementen om je Click Through Rate in de SERP’s van Google te verbeteren.
Wat is een normale Click Through Rate voor reclames?
Wat tegenwoordig al als een goede Click Through Rate wordt beschouwd voor advertenties, is 2%. In de vroege dagen van online advertenties lag dit vele malen hoger. De allereerste display ad had een Click Through Rate van maarliefst 44%. Maar dat bleef niet lang zo. Na verloop van tijd werd 5% voor banner advertenties redelijk normaal. Sindsdien zijn internetgebruikers echter steeds meer gewend geraakt aan advertenties met afbeeldingen en daarom klikt men er met de dag minder vaak op.

Als je nu nog een Click Through Rate van 5% weet te behalen, wordt dit in jargon wel een ‘unicorn’ advertentie genoemd – een zeldzaam, haast legendarisch verschijnsel dus. Met 2% Click Through Rate presteer je al iets boven het gemiddelde en mag je trots zijn op je advertentie campagneleider.




0 reacties op “Click Through Rate (CTR)”