Je bent er vast al wel eens mee in aanraking geweest: een autoresponder. Misschien wel onbewust. Het is niets meer dan een stukje software waarmee je e-mails automatisch worden verstuurd. Je zet je nieuwsbrief klaar, stelt een datum en een tijdstip in en wachten maar! Niet alleen is dit ontzettend handig om in te spelen op de juiste momenten om een nieuwsbrief te versturen, het scheelt ook nog eens veel tijd. Maar wanneer kies je ervoor om een autoresponder te gebruiken?
Wanneer gebruik je een autoresponder?
Het doel voor jouw website of webshop is waarschijnlijk bestellingen, contactaanvragen of offerte-aanvragen. Dit gebeurt echter niet zonder een stukje vertrouwen dat de bezoeker moet hebben. E-mailmarketing is dan ook het uitgelezen middel om hierop in te spelen. Vertrouwen creëren kost tijd en daarvoor zijn contactmomenten nodig. Echter, dit moet op een consistente manier gebeuren op de juiste tijdstippen. Dit is waar een autoresponder bij kan helpen.
Hoe stel je je autoresponder in?
Het klinkt simpel en dat is het ook. Het is echter wel van belang dat er een strategie achter hangt. Wat wil je bereiken met jouw e-mails? Begin met het nadenken van een funnel. Wanneer jouw potentiële klant je eerste e-mail ontvangt, dien je te bepalen wat interessant is voor degene om als tweede e-mail te ontvangen. En als derde. En misschien wel als vierde. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Autoresponders zijn immers voor elke organisatie interessant.
Welke autoresponder software moet ik gebruiken?
Er zijn meerdere tools die je kunt inzetten voor je e-mailmarketing. Een van de bekendste tools is Mailchimp. Wil je advies over autoresponder software of ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie hierbij kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!