Google Analytics is een gratis tool die jouw website bezoekers inzichtelijk maakt. Met de tracking software kun je eenvoudig bijhouden hoeveel bezoekers er op jouw website komen, via welke kanalen en wat het gedrag van de websitebezoekers is. Dit is mogelijk door een klein stukje code te verwerken dat Google al voor je heeft geschreven. In deze blog leg ik je uit hoe je Google Analytics kunt instellen binnen jouw website. Hoe je dit met code én zonder code kunt doen en in de verschillende website systemen.
Om Google Analytics te kunnen gebruiken, heb je wel een Google Account nodig. Maar geen zorgen, deze heb je binnen 2 minuten aangemaakt. Wanneer je een Google Account hebt, kun je inloggen op Google Analytics.
Een account aanmaken bij Google Analytics
Zodra je bent ingelogd bij Google Analytics, kun je een nieuw account aanmaken. Dit is niet een volledig nieuw Google account, maar een weergave account voor Google Analytics. Hiervan kun je er meerdere aanmaken om zo een overzicht te creëren in jouw Analytics omgeving wanneer je meerdere websites beheert.
Voor dit voorbeeld gaan wij een nieuw account aanmaken en hierin één website toevoegen. Is dit je eerste account? Dan verschijnt er automatisch een scherm waarbij je jouw account kunt gaan instellen. Vul als eerste een accountnaam in. Hiervoor gebruik ik vaak de naam van een website of de bedrijfsnaam van mijn klant.

Vervolgens staan er een aantal aanvullende instellingen die je kunt aanvinken. Google raadt aan om alles te selecteren. Echter, ik ben gesteld op de privacy van mijn klanten en die van mezelf. Daarom vink ik alle opties uit. De onderstaande afbeelding laat de opties zien.

In de volgende stap selecteer je wat je wilt meten. Gezien wij een website willen meten, kiezen we de eerste optie.

Vervolgens maak je een property aan om te gaan meten. Hierbij moet je een aantal gegevens correct invullen:
- Naam van de property: voor je eigen overzicht
- De URL van de website die je wilt meten: kies http:// of https://, als jouw website goed is beveiligd, kies je de tweede
- De branchecategorie: niet van groot belang
- De tijdzonde (Nederland): bijvoorbeeld voor wanneer je wilt zien hoeveel bezoekers er op een specifieke tijd op jouw website zijn

Klik vervolgens op maken en ga akkoord met de voorwaarden van Google. Selecteer nog wel even het land waarin jouw bedrijf is gevestigd om akkoord te gaan met de correcte voorwaarden. Hierna kom je op een pagina die er wat ingewikkelder uitziet, namelijk de pagina met jouw tracking id en tracking code. Geen zorgen! Het ziet er veel ingewikkelder uit dan het is en je hoeft de code niet te begrijpen. Oh ja, handig om te weten: er is automatisch een weergave aangemaakt, genaamd alle website gegevens. Hierin kun je straks jouw ongefilterde data bekijken.

Goed, je hebt nu alle ingrediënten om de koppeling te gaan maken met je website. Ik leg je voor verschillende website systemen uit hoe dit werkt. Je kunt op jouw systeem klikken om direct naar de uitleg te gaan.
Hoe stel je Google Analytics in binnen WordPress?
Google Analytics kun je binnen WordPress instellen op verschillende manieren:
- De tracking code verwerken in de code van jouw thema in het header.php bestand (alleen voor experts!)
- De tracking code of tracking id verwerken in de thema instellingen van bijvoorbeeld Divi
- Google Analytics instellen met een plugin, met of zonder code
- Google Analytics laten installeren door een expert
Google Analytics instellen in de thema code
Let op: je kunt hiermee je website kapot maken. Deze implementatie methode is alleen bedoeld voor experts en websitebouwers.
Google Analytics instellen in de thema instellingen
Er zijn verschillende WordPress thema’s die een koppeling met Google Analytics ondersteunen vanuit hun eigen instellingen. Check bij jouw thema instellingen of er iets staat als: marketing, Google Analytics, integratie/integration. Als je een dergelijke optie hebt gevonden, zijn er twee opties mogelijk:
- Je Google Analytics tracking id plakken
- Je Google Analytics tracking code plakken
Maak je gebruik van Divi? Dan kun je de tracking code eenvoudig plakken in het integratie veld binnen de theme options. Zie de onderstaande afbeelding voor het voorbeeld.

Google Analytics instellen met een plugin
Er zijn verschillende plugins waarmee je Google Analytics kunt instellen binnen WordPress. Let wel op welke je kiest, want ze kunnen je website kapot maken. Dit zijn de plugins die ik kan aanraden.
Insert header & footer (implementatie met code)

- Login op jouw WordPress website
- Navigeer via het menu naar plugins. Zie je dit niet staan? Neem dan contact op met jouw website beheerder
- Klik op plugin toevoegen of add plugin
- Zoek naar header footer en selecteer de plugin van Stefano Lissa
- Klik op installeren en activeer de plugin
- Navigeer naar de plugin via settings / instellingen > Header and Footer
- Plak de Analytics tracking code in het <HEAD> voor iedere pagina. Zie de afbeelding hieronder
- Klik op opslaan / save en je bent klaar

Google Analytics by Monsterinsights – Geen technische kennis nodig

- Login op jouw WordPress website
- Navigeer via het menu naar plugins. Zie je dit niet staan? Neem dan contact op met jouw website beheerder
- Klik op plugin toevoegen of add plugin
- Zoek naar Google Analytics
- Klik op installeren en activeer de plugin en je wordt doorverwezen naar de installatie
- Volg de stappen van de wizard, er is een duidelijke uitleg vanuit de plugin zelf
Let op: kies de gratis versie van de plugin. De betaalde functies heb je waarschijnlijk niet nodig.
Sitekit by Google – Officiële Google Plugin – Geen technische kennis nodig

- Login op jouw WordPress website
- Navigeer via het menu naar plugins. Zie je dit niet staan? Neem dan contact op met jouw website beheerder
- Klik op plugin toevoegen of add plugin
- Zoek naar Google
- Klik op installeren en activeer de plugin en je wordt doorverwezen naar de installatie
- Een melding van Google wordt geopend, zoals onderstaande afbeelding

Klik op Start setup en volg de stappen die Google aangeeft. De laatste stap, stap 3, van Google’s installatiehulp is het koppelen van Google Search console. Dit is een tool van Google waarmee je jouw website sneller kunt laten indexeren en extra prestaties van jouw website kunt meten. Heb je je jouw website hier nog niet aan toegevoegd? Klik dan op cancel om deze stap over te slaan.
Wil jij geen risico nemen en Google Analytics laten instellen door een expert? Neem dan contact op.
Hoe stel je Google Analytics in binnen Phoenix?
Zo stel je Google Analytics in binnen een Phoenix website:
- Login op jouw Phoenix dashboard
- Navigeer naar settings
- Vul de tracking id in.

Hoe stel je Google Analytics in binnen Wix?
Zo stel je Google Analytics in binnen een Wix website:
- Ga naar Marketingintegraties.
- Ga naar Google Analytics en klik op Connect.
- Klik rechtsboven op Connect Google Analytics.
- Plak jouw UA tracking id.
- Opmerking: zorg ervoor dat er geen extra spaties vóór de code staan.
- Schakel het selectievakje IP-anonimisering in om ervoor te zorgen dat Google de IP-adressen van jouw sitebezoekers niet opslaat.
- Klik op Opslaan.
Hoe stel je Google Analytics in binnen Jimdo?
Om Google Analytics binnen Jimdo te kunnen instellen, heb je een betaald account bij Jimdo nodig. Dit is hoe je Google Analytics koppelt aan jouw Jimdo website:
Ga in het menu naar SEO > Instellingen > Google Analytics, voer de tracking-ID in het daarvoor bestemde veld in en klik op Opslaan.
Waarom zou ik Google Analytics gebruiken?
Dit zijn de belangrijkste redenen om Google Analytics te gebruiken:
- Krijg inzicht in het aantal bezoekers op jouw website
- Leer hoe bezoekers op jouw website komen (kanalen + zoekwoorden)
- Krijg inzicht in het gedrag van bezoekers op jouw website
- Zie welke pagina’s goed scoren in Google
- Stel doelen in en meet hoeveel conversies jouw website genereert
Wil jij precies weten wat er op jouw website gebeurt en op basis van data jouw website optimaliseren voor Google en meer conversies? Laat dan Google Analytics instellen.