Domein autoriteit, Domain Authority, geeft aan hoe sterk en relevant jouw website is op basis van 200+ SEO factoren. De door Moz ontwikkelde meeteenheid voorspelt hoe goed een website zal gaan scoren binnen zoekmachines.
Met een hoge domein autoriteit zul je dus sneller scoren met nieuwe content dan wanneer je een lagere score hebt.
Wil je hoog scoren in Google? Dan moet je gewoon even je domein autoriteit verhogen 😉
Dat is simpeler gezegd dan gedaan. Het is geen kwestie van ‘even een uurtje wat verbeteren en klaar’.
Een hoge autoriteit van een website geeft eigenlijk niets meer aan dan het hebben van heel veel relevante backlinks en het op orde hebben van alle andere SEO factoren.
In deze blog ga ik je uitleggen hoe je aan een hogere domein autoriteit kunt werken en wat dit voor jouw website betekent.
Wat is domein autoriteit en hoe werkt het?
Domein autoriteit van jouw website geeft aan hoe sterk de website is op basis van meerdere SEO factoren. Het voorspelt hoe goed de website zou scoren in zoekmachines door deze SEO factoren te beoordelen en daar een score aan te hangen. De door Moz ontwikkelde tool geeft scores van 0 tot 100 waarbij 100 enkel door websites als Google en Facebook gehaald kunnen worden.
Je kunt jouw autoriteit score naast die van concurrenten leggen om inzicht te krijgen in hoe jij in zoekmachines gepositioneerd zal worden t.o.v. de concurrentie. Maar hoe kun je deze scores zien? Er zijn verschillende SEO tools te vinden die je de domein autoriteit en andere gegevens inzichtelijk maken. De simpelste manier is de MozBar extensie installeren in je browser.

Zo ziet de MozBar er dus uit wanneer je op een website wilt kijken naar de domein autoriteit van de website. Je kunt de reputatie van websites ook in de zoekresultaten bekijken van bijvoorbeeld Google.

Je ziet naast domein autoriteit (DA) ook pagina autoriteit (PA) in de MozBar. Hierbij wordt de reputatie van een specifieke pagina gemeten in plaats van de reputatie van de gehele website.
Wat is een goede domein autoriteit?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen:
Er bestaat niet per sé een goede of slechte domein autoriteit 😉
Natuurlijk zegt de score iets over jouw website of die van je concurrenten, maar er zijn teveel factoren van invloed op de autoriteit van jouw website om direct te zeggen dat een score van ‘10/100’ slecht is. Het linkprofiel van jouw website speelt namelijk een grote rol. Maar wanneer jouw website net bestaat, zul je niet veel interne, externe en backlinks hebben. Kortom, je zult slechter scoren dan een concurrent die al 5 jaar bezig is.
Leeftijd zegt niet alles, maar je moet wel volwassener worden om je netwerk uit te breiden. Dit geldt ook voor het linkprofiel van jouw website.
Maar….
Jawel domein autoriteit is relevant en je kunt er wel degelijk wat mee. Je kunt er nog steeds mee voorspellen hoe je zult gaan ranken in zoekmachines t.o.v. concurrenten. Het is een ideale vergelijkingstool.
TIP: Heeft jouw concurrent een hogere score dan jij? Verricht dan wat speurwerk! Waarschijnlijk is niet alleen zijn basis SEO beter dan die van jou, maar met name zijn linkprofiel zal sterker zijn. Onderzoek wat voor backlinks de concurrent heeft en bekijk zijn interne linkstructuur.
Voor de meest eerlijke vergelijking op het gebied van domein autoriteit zou je eigenlijk twee websites naast elkaar moeten houden met ongeveer dezelfde leeftijd. Maar wat heb je hieraan? Jij wilt toch ook beter scoren in zoekmachines dan de grote spelers? 😉
Hoe verhoog ik mijn domein autoriteit?
De basis voor een goede website reputatie en dus een hoge score is SEO. En dan bedoel ik dat je een degelijke SEO basis moet hebben binnen jouw website:
- Logische en duidelijke structuur
- Goed gebruik van headings
- Sterke titel tag en meta description
- Snelle laadtijd
- Goede interne linkstructuur
- En natuurlijk de andere 200+ SEO factoren 😉
Het belangrijkste onderdeel voor de meeteenheid van Moz is jouw linkprofiel. Daarmee wordt bedoeld:
De kwaliteit en kwantiteit van de interne linkstructuur, externe links en backlinks
Interne en externe links op een goede manier inzetten binnen je eigen website is te doen. De links moeten logisch zijn en de anchortext relevant voor de pagina waarnaar wordt verwezen. Veel kwalitatieve backlinks verkrijgen is echter een heel ander verhaal. De vereisten voor een kwalitatieve backlink zijn onder andere:
- De relevantie van de pagina die naar jouw website linkt
- De anchortext moet relevant zijn
- De reputatie van de website die naar jou verwijst (niet de domein autoriteit in dit geval, maar meer hoe up-to-date de website is en of het geen spam is)
- De autoriteit van de website die naar jouw website linkt
Vervolgens is het ook nog eens van belang dat de backlinks van verschillende websites of domeinen afkomstig zijn. Oh ja, verzamel ze ook niet allemaal tegelijk! Dat valt natuurlijk heel erg op.
Dus….. Backlinks verzamelen! 😉
Hoe meet ik domein autoriteit?
Domein autoriteit meten is heel simpel eigenlijk. Zoals ik eerder aangaf, bekijkt Moz verschillende SEO factoren en hangt een score aan jouw website. Het getal loopt van 0 tot 100 en kan gemeten worden in de zoekresultaten van Google of wanneer je een website bezoekt.
Wat moet je doen?
- Maak een gratis account via Moz
- Installeer de Chrome Extensie & login
- Zet de extensie aan en bezoek een website (of zoekresultaten van Google)
Je bent er nu helemaal klaar voor. Veel succes met het opbouwen van autoriteit voor jouw website. Heb je hulp nodig? Neem dan even contact op. Geheel vrijblijvend natuurlijk 🙂