Hoger in Google door Hulp Met Marketing - logo

Het belang van online reviews en hoe je ze verzamelt

23-11-2018 | Online Marketing

Het belang van online reviews

Een kleine tekst met een grote impact.

Steeds meer mensen gebruiken online tools om hun mening te geven. Een online review kan via verschillende platforms en Social Media kanalen worden geschreven en gedeeld. Zo kun je als klant op een snelle en gemakkelijke manier je mening delen. Online reviews zie je terug bij aankoop van een bepaald product en de ervaring met een bedrijf.

Heb jij wel eens een reviews geschreven? Het wordt met bijna de dag makkelijker gemaakt door reviewplatforms om je mening te geven. Wanneer je een café bezoekt, vraagt Google je al snel anderen te helpen door de locatie te beoordelen via Google Maps.

Het belang van online reviews en hoe je ze verzamelt

Het belang van reviews voor jouw zaak

Online reviews zijn belangrijk, daar kunnen we niet omheen. Iedereen kan deze meningen raadplegen en potentiële klanten houden hier rekening mee bij het maken van bepaalde keuzes. Het lezen van reviews is onderdeel geworden van aankoopproces.

Zijn anderen wel tevreden? Want anders hoef ik het niet…

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen rekening houden met de gelezen reviews bij het maken van hun keuze. Het kan voor jouw business dus heel veel betekenen om klanten een review te laten schrijven. Daarnaast is niets fijner dan wanneer veel mensen hele positieve recensies schrijven. Maar het kan ook anders. Wanneer men niet tevreden is, zul je negatieve berichten zien. Maar ook dat kan waardevol voor jouw bedrijf zijn.

Deze redenen moeten jou er direct van overtuigen dat je online reviews wilt verzamelen:

  • Je hebt eerlijke feedback waarmee je jouw producten of diensten kunt verbeteren
  • Ze dragen bij aan je lokale SEO: je wordt dus beter vindbaar bij lokale zoekopdrachten
  • Het kan helpen potentiële klanten te overtuigen voor jou te kiezen
  • Het zorgt voor vertrouwen

Ben jij al klaar om online reviews te verzamelen?

Hoe meer reviews je verzamelt, hoe beter het voor jouw bedrijf is. De gemiddelde beoordeling zal objectiever zijn, autoriteit neemt toe en je zult steeds meer vertrouwen naar potentiële klanten uitstralen. Een negatieve mening die onterecht werd geplaatst zal in jouw cijfer niet zo zwaar meewegen wanneer je veel reviews hebt verzameld.

Het belang van online reviews en hoe je ze verzamelt
Hoe meer reviews, hoe beter!

Reviews verzamelen doe je zo

Uiteraard kan je er zelf voor zorgen dat je meer reviews krijgt die je vervolgens kunt gebruiken bij je online marketing. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Klanten per mail (of telefoon) vragen hun mening te geven
  • Een kortingsactie inzetten voor wie een review schrijft
  • Een tegenprestatie bieden voor wie een recensie schrijft
  • Een geautomatiseerde funnel opzetten waar klanten na bijvoorbeeld twee weken een e-mail krijgen met: ‘hoe bevalt het product?’

Tip: reageer op reviews om te laten zien dat je het waardeert dat iemand de moeite neemt.

Dit zijn met name online mogelijkheden. Maar offline kun je natuurlijk ook verschillende dingen ondernemen. Zet bijvoorbeeld iets op je kassabon of factuur waardoor klanten weten waar ze hun mening kunnen achterlaten. Als dit niet voor je werkt, kun je de boodschap ook op een flyer, poster of sticker zetten.

Het belang van online reviews en hoe je ze verzamelt

Kies de juiste tools voor het verzamelen van reviews

Denk voordat je de klant vraagt een mening te geven wel na over op welk platform je de review wilt hebben. Je kunt namelijk reviews krijg op verschillende platforms. De reviews hebben enkel zin als ze voor een groot aantal mensen beschikbaar zijn. Platforms die niet of nauwelijks gebruikt worden of die buiten jouw doelgroep vallen bieden weinig meerwaarde. Tevens wil je voorkomen dat je 10 reviews hebt, maar dat deze verspreid zijn over 6 platforms.

Enkele platforms waarmee jij reviews kunt verzamelen, zijn:

  • Google Reviews
  • Reviews op Social Media
  • Trustpilot
  • Feedback Company
  • Klanten vertellen
  • Kiyoh
  • Je eigen website

(wil je dit overslaan?)

Google Reviews verzamelen

Wanneer jij zoekt naar een bedrijf zie je bovenaan een informatiekader op mobiel, en aan de rechterkant op pc. Hierin kun je de waardering van een bedrijf zijn, mits deze online reviews heeft verzameld. Deze reviews zijn heel waardevol voor je lokale SEO. Klanten kunnen jouw bedrijf opzoeken en eenvoudig een mening achterlaten, maar je kunt ook een linkje maken en deze naar de klant opsturen.

Let op: een product kan (nog) niet worden beoordeeld via Google Reviews wanneer er enkel op een bedrijfsnaam wordt gezocht. Het is inmiddels wel zo dat Google reviews van producten direct in de zoekresultaten toont in hun Knowledge Graph.

Reviews verzamelen op Social Media

Facebook is het Social Media kanaal waarop de meeste reviews worden geplaatst. Dit komt op jouw bedrijfspagina terecht waardoor profiel bezoekers snel kunnen zien hoe goed jij volgens klanten scoort. Alle Facebook gebruikers kunnen eenvoudig een review bij je achterlaten. Zorg ervoor dat je ingaat op alle recensies, dat vind Facebook leuk. 😉

Je kunt ook aan de slag met Linkedin als dat voor jou relevant is. Je krijgt hier geen sterren-beoordeling te zien, maar klanten (of andere profiel bezoekers) kunnen wel een aanbeveling schrijven en skills onderschrijven. Perfect voor ZZP’ers!

Reviews verkrijgen met Trustpilot

Een wereldwijd reviewplatform dat voor iedere internetgebruiker toegankelijk is. Als bedrijf kun je een widget op je website zetten of een link in een e-mail verwerken. Zo kun je klanten aansporen een recensie achter te laten. Het activeren is hierbij van belang, want een klant zal niet uit zichzelf naar Trustpilot navigeren om een review te schrijven. Je krijgt hier immers weinig voor terug als klant.

Het belang van online reviews en hoe je ze verzamelt

Feedback Company voor verzamelen reviews

Een platform waar mensen hun mening achter kunnen laten over een bedrijf of locatie. Ze slaan naar eigen zeggen een brug tussen de consument en bedrijven. Er zijn verschillende manieren om een review mogelijkheid binnen je website te integreren en je kunt natuurlijk een link op Social Media of in e-mails verwerken.

Maak je gebruik van de plugin van Feedback Company? Dan kun je het stukje gestructureerde data aanzetten. Dit is een stukje technisch SEO dat goed is voor je vindbaarheid. Je kunt zo bijvoorbeeld reviews in de zoekresultaten van Google krijgen. Maar let wel op de spelregels van Google.

Het belang van online reviews en hoe je ze verzamelt

Klanten Vertellen: klanten geven reviews

Wederom een reviewplatform die je binnen je website kunt integreren middels een widget. Daarnaast kun je natuurlijk ook hier je linkjes delen in een Social Media bericht of in je mail. Een leuke toevoeging is dat je geautomatiseerde e-mails kunt versturen met het verzoek tot een review schrijven. Dat kan dus tijd besparen!

Het belang van online reviews en hoe je ze verzamelt

Reviews verzamelen met je eigen website

Wat je op veel websites terugziet, zijn testimonials. Berichten die je als website beheerder zelf kunt plaatsen. Dit kan zowel met de hand als automatisch, bijvoorbeeld middels een plugin. Het helpt om hierbij de naam van de klant en eventueel een foto van de klant (of logo) bij het bericht te plaatsen. Zo ziet het er betrouwbaarder uit.

Er zijn nog meer mogelijkheden voor het tonen en verkrijgen van reviews op je website, denk bijvoorbeeld aan:

  • Een plugin (of widget) van een andere partij installeren, zoals de bovenstaande voorbeelden
  • Een Google Reviews plugin installeren of zelf met structured data aan de slag gaan
  • Facebook reviews insluiten (embedden) of via een plugin tonen

De waarde en het belang van online reviews zal meer toenemen gezien het groeiend aantal mensen die online zoekt naar producten of diensten. Ga dus mee met het gedrag van jouw potentiële klanten. Het zal helpen om je bedrijf beter op de kaart te zetten, naamsbekendheid te vergroten en klantenbestand uit te breiden.

Eerlijkheid boven alles als het gaat om reviews verzamelen

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk reviews en het liefst allemaal 5/5 sterren of een score van 10/10. Je kunt simpel wat mensen betalen of iets kado doen om even snel een beoordeling achter te laten. Maar zal jouw perfect score betrouwbaar overkomen? Nee!

Valsspelen met reviews doet meer schade dan je lief is!

Het zal vroeg of laat uitkomen dat je hebt vals gespeeld en je zult hierdoor klanten en misschien zelfs posities in de zoekresultaten van Google verliezen. Een online review zou objectieve feedback moeten zijn op een bepaalde dienst of een bepaald product. Enkel op die manier kan een online reviewplatform een meerwaarde bieden.

Af en toe een negatieve review zal je bedrijf goed doen. Je beoordeling wordt hierdoor betrouwbaarder en het houd je scherp. 😉

Omgaan met slechte reviews

Hoe graag je die perfecte scoren wilt behalen, het krijgen van negatieve reviews is onvermijdelijk als je eerlijk speelt. Soms zullen de reviews volkomen terecht zijn en in sommige gevallen niet. In veel gevallen kun je negatieve reviews niet verwijderen en dat is maar goed ook. Je kunt bij een negatieve review namelijk goed laten zien hoe jij een probleem voor de klant kunt oplossen. Je kunt je oplossend vermogen en flexibiliteit laten zien. Reageer met respect en houd de eer aan jezelf.

Vond je dit artikel nuttig? Heb je nog vragen? Laat het hieronder weten. Ik wil je graag helpen! 🙂

Het belang van online reviews en hoe je ze verzamelt

Recente blogs

Een Facebook shop beginnen doe je zo

Een Facebook shop beginnen doe je zo

19 mei 2020 was een belangrijke dag voor ondernemers met een (web)winkel: Facebook lanceerde toen eindelijk hun langverwachte tool ‘Facebook Shops’. In verband met de Covid-19 crisis heeft Facebook er extra druk achter gezet om deze tool te lanceren, met de gedachte...

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met deze tools meet je wat jouw website bezoekers doen

Met een goed inzicht in het gedrag van jouw website bezoekers kun je een website aanpassen en optimaliseren. Zo zorg jij voor een betere online experience voor jouw bezoekers, wat weer resulteert in een beter online rendement. Als een bezoeker op jouw website komt,...

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Hoe stel je Google Analytics in binnen jouw website?

Google Analytics is een gratis tool die jouw website bezoekers inzichtelijk maakt. Met de tracking software kun je eenvoudig bijhouden hoeveel bezoekers er op jouw website komen, via welke kanalen en wat het gedrag van de websitebezoekers is. Dit is mogelijk door een...

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google Page Experience algoritme update komt in 2021

Google kondigde op 28 mei aan dat er een nieuwe grote Algoritme update aankomt in 2021 die gericht is op de gebruikerservaring op websites: Page Experience. Google geeft al jaren signalen af dat het belangrijk is dat website bezoekers een goede ervaring hebben. Met...

Zo maak je jouw website veilig

Zo maak je jouw website veilig

De veiligheid van een website is van groot belang en wordt steeds belangrijker. Toch zijn veel websites niet veilig. Misschien is jouw website ook wel onveilig, maar geen zorgen! Na het lezen van deze blog kun je jouw website eenvoudig dicht timmeren en zorgen dat...

Instagram 2019 [Complete handleiding voor beginners]

Instagram 2019 [Complete handleiding voor beginners]

Een complete handleiding voor iedereen die helemaal nieuw is op Instagram. Instagram is een snel groeiend social media platform met ruim 4,1 miljoen gebruikers in Nederland. Maarliefst 2,1 miljoen gebruikers zijn dagelijks online met hun Instagram profiel. Voor jou...

Hulp nodig met je website?

Over <a href="https://www.hulpmetmarketing.nl/auteur/danny-moons/" target="_self">Danny Moons</a>

Over Danny Moons

Als SEO expert en webdesigner werk ik dagelijks aan het hoger laten scoren van websites in Google. Soms door het verbeteren van een website, maar meestal door het neerzetten van een compleet nieuwe website die voldoet aan de regels van Google. Ik vind het leuk om nieuwe concepten te ontwikkelen en mezelf uit te dagen met het blijven verbeteren van mijn design skills. Wanneer ik niet aan het werk ben, ben ik waarschijnlijk gitaar aan het spelen of van de natuur aan het genieten.