Hoger in Google door Hulp Met Marketing - logo

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

09-07-2021 | SEO

internet-snelheid-en-pagespeed

Website snelheid is de laatste tijd een hot-topic, zeker onder SEO specialisten en website bouwers. Sinds Google’s Core Web Vitals zijn gelanceerd, is de snelheid van jouw website namelijk een actieve ranking factor. Dat betekent dat het hebben van een hele snelle website dus bijdraagt aan het scoren in Google. 

Ben je benieuwd naar hoe jij scoort met je snelheid? Test dan zelf jouw PageSpeed score of laat mij een uitgebreide analyse maken.

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Verschillende internetsnelheden

Nu heeft niet iedereen in Nederland dezelfde internetsnelheid thuis of onderweg. En wereldwijd zijn de verschillen alleen nog maar groter. Dus ik vroeg me af:

Heeft de snelheid van een internetverbinding dan invloed op de de PageSpeed score?

Het korte antwoord? Nee…! Maar misschien toch een beetje ;-).

Wanneer een website geen belachelijk grote afbeelding van 10 mb+ hoeft te tonen, is er in Nederland weinig aan de hand en zal je website dezelfde scores behalen bij zowel wat langzamere als supersnelle verbindingen. Zeker gezien het feit dat de internetsnelheden hier doorgaans hoog zijn. 

Benieuwd naar jouw internetsnelheid? Test het via speedcheck.

Maar hoe zit het dan met Internetsnelheden van internationale bezoekers?

Dit is waar het interessant wordt. Voordat we hierin duiken, wil ik je uitleggen dat er twee soorten data zijn:

  • Lab data: gesimuleerd met Lighthouse
  • Veld data: scores gebaseerd op data van echte bezoekers

Het zal je niet verbazen dat de Pagespeed scores van lab data anders kunnen uitvallen dan de data die is gebaseerd op echte gebruikers. Dat bevestigd ook Search Engine Journal.

Je vraagt je vast af: waarom is dit relevant?

Stel nou dat je een website hebt die bezoekers van over de hele wereld trekt. Dan zal de internetsnelheid sterk variëren per gebruiker. In Zuid Amerika zal de internetverbinding in veel gevallen slechter zijn dan hier. Dat betekent dus dat een bestand van 10 mb+ bij een bezoeker uit Brazilië minder snel zal laden dan wanneer de bezoeker uit Nederland komt.

Dit vormt geen probleem bij geoptimaliseerde webpagina’s, maar dus wel bij pagina’s met grote foto’s en video’s.

Wanneer jouw website draait op een server in Nederland en iemand uit het verre Azië probeert verbinding te maken met de website, zal het bij die bezoeker vaak langer duren voor de pagina geladen is dan wanneer de bezoeker uit Nederland afkomstig is. Zelfs als de internetsnelheden gelijk zijn.

Heeft internetsnelheid effect op je pagespeed score?

Logisch wel toch? De afstand naar de server is immers groter…

Kort samengevat

Anno nu moet je als SEO specialist of websitebouwer toch wel weten dat je moet rekening houden met de snelheid van de website en dus ook de bestandsgrootte. Dat betekent dat je geen idioot grote afbeeldingen en video’s op een pagina moet zetten. En doe je dat wel: zorg er dan voor dat je heel goed weet hoe je die bestanden bij je bezoekers serveert.

In dit geval zal de internetsnelheid van een bezoeker geen invloed hebben op je PageSpeed score. Maar mik je op internationale bezoekers en is je website heel zwaar? Dan zou het wel eens een nadelig effect kunnen hebben…

Wat kun jij doen om de snelheid van jouw website zo stabiel mogelijk te houden, wereldwijd?

Er zijn verschillende acties die jij kunt ondernemen om de snelheid van jouw website stabiel te houden. Een aantal belangrijke punten zijn:

  • Comprimeer afbeeldingen en upload ze op het juiste formaat
  • Gebruik een CDN om statische content sneller en stabieler wereldwijd te laden
  • Verwijder overbodige code
  • Lazy load afbeeldingen
  • Maak gebruik van caching
Over <a href="https://www.hulpmetmarketing.nl/auteur/danny-moons/" target="_self">Danny Moons</a>

Over Danny Moons

Als SEO expert en webdesigner werk ik dagelijks aan het hoger laten scoren van websites in Google. Soms door het verbeteren van een website, maar meestal door het neerzetten van een compleet nieuwe website die voldoet aan de regels van Google. Ik vind het leuk om nieuwe concepten te ontwikkelen en mezelf uit te dagen met het blijven verbeteren van mijn design skills. Wanneer ik niet aan het werk ben, ben ik waarschijnlijk gitaar aan het spelen of van de natuur aan het genieten.

Recente blogs

Google Multisearch: Beeld en tekst combineren in één zoekopdracht

Google Multisearch: Beeld en tekst combineren in één zoekopdracht

Bijna iedereen gebruikt Google om informatie te vinden over een bepaald onderwerp. Maar wat als je niet alleen tekstuele informatie zoekt, maar ook afbeeldingen wilt zien? Voorheen moest je dan twee verschillende zoekopdrachten uitvoeren, één voor tekst en één voor...

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress 6.2: een nieuwe en verbeterde ervaring

WordPress heeft onlangs versie 6.2 uitgebracht en deze heeft enkele nieuwe en verbeterde functies. In deze blogpost bespreken we de belangrijkste kenmerken van deze update en wat ze voor jou kunnen betekenen. Site editor verbeterd Een van de belangrijkste kenmerken...

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

AI Copywriting: De Toekomst van Online Contentcreatie?

In het digitale tijdperk waarin we leven, wordt het belang van effectieve en aantrekkelijke content steeds groter. Als bedrijf wil je opvallen in de online wereld en je doelgroep bereiken met boeiende en relevante informatie. AI Copywriting, het gebruik van...

Missie 2022: de weg naar groenere websites

Missie 2022: de weg naar groenere websites

In 2022 ga ik me met Hulp Met Marketing focussen op het ontwikkelen van groene websites: razendsnelle, lichte websites met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Dat ga ik doen door samen met andere website-experts Wordpress uit elkaar te trekken en in...

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Dit is TikTok en zo zet je het in als bedrijf

Misschien heb je er wel eens over gehoord, heb je er filmpjes van gezien, of zit je er zelf op: TikTok. Deze razend populaire social media app heeft de afgelopen tijd een enorme vlucht in bekendheid gekregen en is om die reden een belangrijke speler in de digitale...

Een Facebook shop beginnen doe je zo

Een Facebook shop beginnen doe je zo

19 mei 2020 was een belangrijke dag voor ondernemers met een (web)winkel: Facebook lanceerde toen eindelijk hun langverwachte tool ‘Facebook Shops’. In verband met de Covid-19 crisis heeft Facebook er extra druk achter gezet om deze tool te lanceren, met de gedachte...

Hulp nodig met je website?