19 mei 2020 was een belangrijke dag voor ondernemers met een (web)winkel: Facebook lanceerde toen eindelijk hun langverwachte tool ‘Facebook Shops’. In verband met de Covid-19 crisis heeft Facebook er extra druk achter gezet om deze tool te lanceren, met de gedachte dat ondernemers die in de problemen zijn gekomen door de crisis hier snel gebruik van konden maken.
Het platform heeft de afgelopen jaren al vaker de focus gelegd op e-commerce, onder andere via Facebook Marketplace (Marktplaats) waar particuliere gebruikers persoonlijke spullen kunnen aanbieden. Facebook Shops is tot nu toe wel de meest verregaande tool op dat gebied en richt zich op ondernemers in plaats van particulieren. De tool opent een boel (digitale) deuren voor zowel ondernemers als potentiële klanten.
Het openen van een Facebook Shop is niet heel moeilijk, maar er zijn wel veel mogelijkheden binnen Shops die ik in deze blog stap voor stap aan je ga uitleggen.
Wat is Facebook Shops?
Facebook Shops is in principe een webshop binnen Facebook en binnenkort ook binnen Instagram. Facebook Shops is bedoeld voor ondernemers om hun fysieke producten online te kunnen verkopen. Het is volgens Facebook de bedoeling dat de webshop een verlengde is van je winkelpand. De tool is gratis en speciaal bedacht voor kleine ondernemers die vaak nog geen goed functionerende webshop hebben. Maar in principe kunnen ondernemers van ieder formaat een Facebook Shop openen.

Facebook gebruikers kunnen Facebook Shops tegenkomen op de bedrijfsprofielen, in stories en in advertenties.
Afhandeling van verkoop zal via Facebook Messenger verlopen. Ook de afhandeling van vragen van klanten verloopt via het chatprogramma. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om direct via WhatsApp contact te hebben.
Facebook Shops is dus de ideale manier voor ondernemers zonder webshop om inkomsten uit online verkopen te genereren. Daarnaast is het een handige tool om je Facebook volgers en doelgroep snel en makkelijk kennis te laten maken met je producten.
Daarnaast is het mogelijk om de ‘Live Shopping’ tool aan je Facebook Shop te koppelen. Met Live Shopping kan je, voordat je live gaat met een video, alvast je producten die in de video voorkomen taggen, waardoor mensen die de video bekijken direct gelinkt worden met je producten.
Ook introduceert Facebook het ‘Loyalty Program’ binnen Facebook Shops. Ondernemers kunnen een ‘loyaliteitsprogramma opstellen binnen Facebook Shops waardoor klanten die via Facebook producten kopen korting kunnen krijgen of punten kunnen sparen voor (gratis) producten.

Zoals hierboven al eerder benoemd, wordt er verwacht dat vooral kleine en startende ondernemers gebruik gaan maken van Facebook Shops. Facebook verwacht dat veel ondernemers een Facebook Shop account gaan aanmaken vanwege het gemak en het snelle contact met klanten.
Wat zijn de voordelen van Facebook Shops?
Het gebruik van Facebook Shops heeft meerdere voordelen:
- Facebook shops is eenvoudig te gebruiken en technische kennis is niet nodig
- In enkele minuten heb je je eigen webshop online die je zelf kunt beheren
- Alleen in Nederland zijn er al 11 miljoen gebruikers die gemiddeld 40 minuten per dag gebruik maken van Facebook.
- Het platform is direct meertalig en dus toegankelijk voor een groot publiek
- Gebruikers hoeven Facebook niet te verlaten om bij jou te shoppen waardoor minder potentiële klanten zullen afhaken
Daarnaast wordt adverteren voor jouw Shop een stuk makkelijker, omdat je adverteert voor een pagina binnen Facebook. Dit is voor het platform een stuk aantrekkelijker dan wanneer je adverteert voor iets wat van hun pagina weg leidt. Met Facebook adverteren kan je dus heel snel een grote doelgroep bereiken voor je Shop.
Dan zou er wel een addertje onder het gras zitten hoor ik je denken. Het mooie is dat dit niet het geval is. Het enige wat Facebook vraagt is een commissie van 5% over alle verkochte producten. In vergelijking met bijvoorbeeld Bol.com of Amazon valt deze commissie reuze mee en is het zelfs goedkoper.
Wat heb je nodig om een Facebook Shop te openen?
First things first: het is belangrijk dat je aan de volgende zaken voldoet om een Facebook Shop te kunnen openen:
- Je verkoopt fysieke producten (dus geen diensten of abonnementen)
- Je hebt een bankrekeningnummer
- Je bent ingeschreven bij de KvK en je hebt een BTW nummer
Daarnaast moet je een zakelijke Facebook pagina hebben. Hoe, leg ik je even uit:
Om een zakelijk account te open dien je eerst een persoonlijk Facebook profiel aan te maken. Je kunt een persoonlijk Facebook profiel gemakkelijk en gratis aanmaken op de website van Facebook.
Zodra je een persoonlijk profiel hebt aangemaakt kan je bovenaan de startpagina op ‘maken’ klikken en vervolgens op ‘Pagina’. Vanaf daar maak je gemakkelijk een zakelijke pagina aan en kan je die naar jouw wensen inrichten. Het is belangrijk dat je je pagina inricht als ‘winkel’. Dit kan je na het maken van je zakelijke pagina alsnog doen door naar ‘Instellingen’ -> ‘Sjablonen en tabbladen’ te gaan.
Open je eigen Facebook Shop
In de stappen hieronder leggen we je uit hoe je gemakkelijk je eigen Facebook Shop kunt openen en producten kunt toevoegen.

Zodra je een zakelijk profiel hebt aangemaakt vind je het tabblad ‘Winkel’ (of ‘Shop’ als je de taal op Engels hebt staan), aan de linkerkant van je pagina. Je wordt vervolgens door Facebook stap voor stap begeleidt met het aanmaken van je eigen Facebook Shop.
Een belangrijk moment hierin is de keuze van betaling. Je kan voor twee verschillende betalingsmethodes kiezen:
- Betaling via Facebook Messenger – Hierbij sturen klanten je een persoonlijk bericht via het chat systeem van Facebook. Voordelen zijn dat je hierdoor persoonlijk in contact staat met jouw klanten en dat klanten niet naar een andere website worden geleid wat ertoe leidt dat ze minder snel afhaken. Nadeel is dat dit systeem tijdrovend is, omdat je alle orders persoonlijk moet behandelen.
- Externe website betaling – Dit houdt in dat je de betaling via een externe website laat gebeuren. Dus bijvoorbeeld via je eigen website, webshop of betalings provider. Voordeel is dat betalingen hier snel en gemakkelijk verlopen. Nadeel is dat klanten worden weggeleid van Facebook en dus sneller kunnen afhaken.
Als je verwacht (in het begin) niet zoveel te verkopen, persoonlijk contact belangrijk vindt en denkt dat je snel kan reageren, dan zou betalen via Facebook Messenger een optie kunnen zijn.
Aan de andere kant, gezien het tijdrovende en handmatige element wat er bij komt kijken kan het verstandig zijn om de betaling via een webshop te laten gaan. Daarnaast zou je het bouwen van je Facebook Shop ook uit handen kunnen geven en dit combineren met een webshop. Zo heb je extra kansen om jouw producten online te verkopen.
Voeg producten toe aan je Facebook Shop
Vervolgens is daar hét moment om producten toe te voegen aan je Shop:
- Ga naar de ‘Winkel’ tab
- Klik vervolgens op ‘voeg product toe’
- Kies een titel voor je product en upload een foto
- Voeg een beschrijving van het product toe
- Vervolgens kan eventuele kleuren of maten van het product kiezen en selecteren hoeveel je van het product op voorraad hebt.
- Als laatste kan je zaken als levertijd, terugstuurbeleid en categorieën toevoegen
Als je alle instellingen hebt opgeslagen, loopt Facebook je product na om er zeker van te zijn dat je product in lijn staat met het beleid van het platform. Dit kan een dag duren, je moet dus even geduld hebben.
Facebook live Shopping: producten verkopen vanuit video’s
Een van de meest interessante features binnen Facebook Shops, is Live Shopping. Dit is een nieuwe manier van product placement. Deze tool laat je jouw producten taggen in jouw video’s, nog voordat je deze online zet op Facebook. Gebruikers die de video zien, worden daardoor gelijk aan jouw producten gekoppeld en kunnen die binnen een paar klikken kopen.
Het is dus mogelijk om een soort digitale catwalk te creëren waarin je je producten showed. Niet alleen voor kledingwinkels gaat dit interessant zijn, maar voor iedereen die creatief is met video’s. Je kunt namelijk ieder soort product in een video laten zien en deze vanuit de video direct verkopen.
Daarnaast verwacht ik dat er mooie samenwerkingen gaan ontstaan tussen bedrijven en influencers die elkaars producten promoten via hun video’s. Zoals ik al zei: dit wordt de nieuwe manier van product placement binnen Facebook.
Facebook Shops is een interessante nieuwe e-commerce speler
Dat Facebook een belangrijke speler binnen de E-commerce gaat worden staat buiten kijf. Gezien de grootte en invloed van het platform is het bijna raar dat ze deze markt nog niet eerder zijn ingedoken. Ik denk dat Facebook Shops voor heel veel ondernemers een sterk verlengde van hun website of fysieke winkel kan zijn.
Omdat gebruikers op de website van Facebook blijven als ze naar je Shop gaan, haken er minder mensen af dan wanneer ze van het platform af, naar je website worden geleid. Je ontneemt dus een obstakel. Wel zal dit ervoor zorgen dat er minder bezoekers van Facebook naar jouw website zullen navigeren.
Facebook Shops is makkelijk en snel in te richten omdat je gebruik maakt van hun layout. Aan de andere kant, omdat je vastzit aan hun layout, mis je de ultieme vrijheid om je Shop precies zo in te richten naar jouw stijl en behoeftes. Daarnaast mis je daardoor ook een dosis onderscheidingsvermogen omdat iedere Shop er in beginsel hetzelfde uitziet. Je levert dus vrijheid en unieke waarden in voor gemak, gebruiksvriendelijkheid en bereik.
We moeten niet vergeten dat niet iedereen fan is van Facebook of social media platforms in het algemeen. Het bedrijf is de afgelopen jaren meermaals onder kritiek komen te staan en het aantal gebruikers neemt af. Daarom zouden we niet willen aanraden om je webshop zomaar stop te zetten. Mocht je nog geen webshop hebben dan is een Facebook Shop zeker een goede start, maar raden we je aan om op ten duur wel er een webshop naast te nemen, zodat je je digitale aanwezigheid optimaal benut.