Wauw je hebt 500 bezoekers op je website in de eerste week dat ‘ie live is! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Oeps.. Foutje met Google Analytics? Of heb je dit wél goed ingesteld? Als dat het geval is, hoor ik graag wat jouw strategie was. 🙂 Maar waarschijnlijk ben je iets vergeten te doen met Google Analytics.
Je hebt waarschijnlijk geen filter ingesteld op basis van IP-adres en heb je jouw website heel goed gecheckt op taal en andere aspecten. Helaas.. Dan kan het heel goed zijn dat jij degene bent die de website heel vaak heeft bezocht. 500 bezoekers is natuurlijk overdreven, maar wanneer jij alle pagina’s van jouw website meerdere malen doorloopt om te checken of alles wel klopt, schieten de bezoekersaantallen van jouw website omhoog.
Oeps… ik heb mijn website heel vaak bezocht. ? #NoFilter
Om te voorkomen dat Google Analytics jou meetelt als bezoeker, kun je een filter instellen op basis van jouw IP-adres. Zorg er wel voor dat je dit in een nieuwe weergave doet, zodat het ‘overall’ plaatje van alle data blijft bestaan.
Zo stel je een filter in op basis van jouw IP-adres
Een filter instellen is heel simpel, je moet alleen even zoeken!
- Log in op je Google Analytics account.
- Klik op het tandwieltje links onderin om naar het account beheer te gaan
- Klik op het dropdown menu onder ‘weergave’ >> nieuwe weergave maken
- Vul de naam van de weergave in, bijvoorbeeld: Filter IP-adres >> vul de tijdzone in >> weergave maken
- Ga terug naar de beheerders weergave
- Klik op Filters >> filter toevoegen
- Nieuwe filter maken >> vul de naam in
- Selecteer ‘Vooraf gedefinieerd’ >> filter selecteren >> uitsluiten
- Bron of bestemming selecteren >> verkeer van de IP-adressen
- Expressie selecteren >> die gelijk zijn aan
- Klik op ‘opslaan’ en de filter is ingesteld
Als het goed is, filter jij nu de gegevens afkomstig van jouw IP-adres eruit.
Nu vraag jij je waarschijnlijk af: hoe kom ik aan mijn IP-adres? Daarvoor kun je deze link gebruiken.
Een aantal andere tips om rekening mee te houden wanneer jouw website live gaat
- VOORDAT je website live gaat, check je de URL structuur. Zorg voor een gebruiksvriendelijke url
- Zorg ervoor dat de status van jouw website op ‘indexeren’ staat
- Check of jouw gehele website werkt en of alle linkjes werken
- Voeg een relevante meta description toe aan iedere pagina
- Voeg relevante paginatitels toe aan iedere pagina